Projekt HS2, britská vysokorychlostní železnice propojující Londýn a West Midlands, dosáhl navzdory řadě výzev a komplikací významného pokroku v klíčových fázích výstavby. Trať dlouhá 225 kilometrů se postupně stává realitou díky rozsáhlým inženýrským pracím.
Podle aktuálních údajů bylo dosud vyhloubeno 70 % tunelů s dvěma tubusy, což odpovídá 61 z celkových 88 kilometrů plánovaných tunelových úseků. Mezi nejvýznamnější úspěchy patří proražení desetimílového Chilternského tunelu, který je nejdelším a nejhlubším na celé trase. Celkem bylo dokončeno pět z dvanácti tunelovacích prací, přičemž nejnovější průlom provedl stroj na severozápadním okraji Londýna, kde byla dokončena první část tunelu Northolt.
Práce na zemních úpravách, které zahrnují zářezy, náspy, stanice a krajinářské úpravy, jsou dokončeny z 58 %. Doposud bylo přemístěno téměř 92 milionů metrů krychlových materiálu, což zahrnuje i rozsáhlé přípravy na stavbu stanice Curzon Street v centru Birminghamu. V oblasti mostních konstrukcí bylo zahájeno 70 % ze 227 plánovaných viaduktů a mostů, přičemž 13 z nich je již dokončeno. Mezi nejvýznamnější patří Colne Valley Viaduct, nejdelší železniční most ve Velké Británii, který překlene sérii jezer a vodních toků na severozápadě Londýna.
Práce pokračují také na šesti tzv. „zelených“ tunelech typu cut-and-cover. Tunel u Burton Green v hrabství Warwickshire, dlouhý 700 metrů, dosáhl v listopadu poloviny své plánované délky. Celý projekt je vnímán jako strategická investice do budoucí železniční infrastruktury Spojeného království, která zajistí spolehlivější a rychlejší spojení mezi Londýnem a Birminghamem. Současně dojde k odlehčení stávajících železničních tratí, což umožní zvýšení kapacity pro místní i nákladní dopravu.
Na projektu HS2 pracuje více než 31 000 lidí a podél trasy je aktivních 350 stavebních lokalit. Po dokončení stavebních prací budou instalovány klíčové železniční systémy, včetně kolejí, trakčního vedení a energetické infrastruktury, které promění HS2 v plně funkční vysokorychlostní trať. V roce 2025 se očekává dokončení několika významných milníků, včetně ražby 13,5 kilometru dlouhého tunelu Northolt, kde svou práci dokončí tři razicí stroje.
Oba tubusy Bromfordského tunelu, klíčového úseku pro spojení Birminghamu s hlavní tratí, by měly být dokončeny spolu se základovou deskou stanice Old Oak Common v Londýně, kde začne i výstavba nástupišť. Dalšími milníky jsou instalace části mostní konstrukce viaduktu přes řeku Tame a dokončení 900 metrů dlouhého zeleného tunelu Copthall. Navzdory pokroku projekt HS2 nadále čelí výzvám, zejména rostoucím nákladům, přesto jeho pokračování potvrzuje strategický význam pro budoucnost britské železniční dopravy.
foto: www.hs2.org.uk
zdroj: www.hs2.org.uk, YouTube