iŽeleznice iŽeleznice

Alstom předal první vlak pro linku 18 Grand Paris Express, startuje testování trati

Reklama Railpartner

V úterý 17. června 2025 představila společnost Société des grands projets společně s Île-de-France Mobilités a firmou Alstom první soupravu metra pro novou linku 18 v rámci projektu Grand Paris Express. Vlak byl převezen do provozního centra v Palaiseau, čímž oficiálně začala testovací fáze linky. Zahájení provozu na prvním úseku mezi stanicemi Massy-Palaiseau a Christ de Saclay se plánuje na konec roku 2026.

Do konce roku 2026 dorazí do Palaiseau všech 15 souprav objednaných Île-de-France Mobilités za celkovou částku 199 milionů eur. Prvních deset vlaků bude sloužit pro zahájení provozu na první části trasy. Zbývajících pět souprav bude nasazeno na druhou etapu linky, která povede směrem k letišti Orly. Její otevření se plánuje na konec roku 2027.

Testování nových vlaků již začalo ve statickém režimu přímo v Palaiseau, kde společnost Alstom dokončila potřebnou infrastrukturu. Součástí je i centrální dispečerské středisko, které bude řídit provoz celé linky. Dynamické zkoušky na celé trase dlouhé 8,5 kilometru se spustí ještě letos, a to po dodání deseti vlaků.

Při jízdních testech se bude ověřovat kompatibilita vlaků s jednotlivými stanicemi, tunely i komunikačními systémy. Výroba souprav probíhá v závodě Alstom ve Valenciennes. Vlaky mají moderní design zaměřený na maximální komfort a bezpečnost cestujících. Každá souprava měří 47 metrů a pojme až 350 cestujících.

Interiér nabízí ergonomická sedadla, velká okna pro dostatek přirozeného světla, moderní LED osvětlení, účinnou klimatizaci a vyhrazené prostory pro osoby se sníženou pohyblivostí. Exteriér vlaků si zvolili obyvatelé regionu Île-de-France v online hlasování koncem roku 2021. Typickým prvkem je velké čelní sklo ve tvaru diamantu, které umožňuje panoramatický výhled.

Linka 18 bude plně automatizovaná s maximální provozní rychlostí až 100 km/h. V dopravní špičce se počítá s intervalem mezi soupravami pouhých 90 sekund. K ekologickým výhodám patří rekuperace energie při brzdění a napájení speciálním spodním třetím kolejnicovým systémem. Díky tomu se nadzemní části trasy přirozeně začlení do okolní krajiny.

Úvodní foto: www.alstom.com
Zdroj: tisková zpráva