První monorail v Brazílii (dokonce i Latinské Americe), linka 15 Prata, neboli 15 Stříbrná, v São Paulu, slaví deset let provozu. Společnost Alstom, která tuto linku provozuje, změnila tvář městské dopravy v Brazílii, zkrátila dobu cestování a propojila hustě osídlené příměstské oblasti s centrem města.
Alstom navrhla, vyrobila a dodala vlaky i signalizační systémy pro linku 15. Dodaných 27 jednotek Innovia 300 je vybaveno systémem, který umožňuje integraci s informačními panely, bezpečnostními kamerami a telekomunikacemi. Vlaky mají rekuperační brzdění, inteligentní řízení energie a LED osvětlení.
Monorail využívá bezřidičovou technologii s traťovými značkami pro navigaci a prevenci kolizí. Vlaky jsou schopny přepravit 40 tisíc cestujících za hodinu v jednom směru. Letos v srpnu dosáhla linka dokonce historického rekordu, když přepravila 140 000 cestujících za jediný den.
Co je to monorail?
Monorail je železniční systém, kde vlak jezdí po jediné kolejnici nebo nosníku, často umístěném nad zemí. Na rozdíl od klasické železnice, která využívá dvě paralelní kolejnice, monorail umožňuje efektivnější využití prostoru a snadnější integraci do městské infrastruktury. Tento systém je obvykle tišší, rychlejší a nabízí plynulejší jízdu. Díky své konstrukci monoraily často vyžadují méně údržby a mohou být nákladově efektivnější při výstavbě v porovnání s tradičními železnicemi, zejména v hustě zastavěných oblastech.
Alstom také nyní pracuje na dodávce 19 nových sedmivozových vlaků pro další rozšíření linky. Nové vlaky Innovia jsou vyráběny v Číně a první jednotky by pak měly být dodány do São Paula už v říjnu 2024.
Aktuálně linka 15 obsluhuje 15 km s 11 stanicemi. S plánovaným rozšířením na 19,1 km a 14 stanic se očekává denní přeprava až 380 tisíc cestujících.
foto: Felipe Brayner – www.unsplash.com
zdroj: tisková zpráva, vlastní