iŽeleznice iŽeleznice

Autovlak z Prahy do Popradu a Košic čeká půlroční pauza kvůli přesunu terminálu

Autovlak, který spojuje Prahu s Popradem a Košicemi, bude zhruba na půl roku mimo provoz. Pražský terminál autovlaku se přesune z hlavního nádraží do provozní jednotky Českých drah v oblasti Praha jih. Po dokončení přesunu bude provoz autovlaku obnoven.

Důvodem pro stěhování terminálu je probíhající revitalizace okolí pražského hlavního nádraží a narůstající počet vlaků, které toto nádraží obsluhuje. Nyní zde denně projede okolo 1 000 osobních vlaků, což je číslo, které se s novým jízdním řádem ještě zvýší.

Nový terminál bude umístěn v pražské Michli, v oblasti provozní jednotky Praha jih, s přístupem z Chodovské ulice a dobrou dostupností díky blízkosti pražského vnitřního okruhu. Předpokládané otevření terminálu je naplánováno na polovinu roku 2025.

Historie autovlaku

Autovlaky v Československu vznikly v 60. letech 20. století jako reakce na rostoucí motorizaci a poptávku po přepravě automobilů na delší vzdálenosti. První spoje byly zaměřeny na rekreační trasy, například z Prahy do Tater či na Jadran, což umožnilo řidičům pohodlně cestovat na dovolenou s vlastním autem. V 70. a 80. letech se autovlaky staly oblíbeným způsobem přepravy zejména pro zahraniční cesty. Po roce 1989 a rozvoji dálniční sítě zájem opadl, protože lidé začali preferovat jízdu po nově dostupných silnicích. V současné době jsou autovlaky provozovány na vybraných trasách, jako je spoj Praha – Poprad a opět získávají na popularitě díky ekologickým benefitům a pohodlí pro rekreační cestování.

Kvůli přesunu rampy a celého zázemí autovlaku bude provoz této služby přerušen. Poslední vyložení automobilů na hlavním nádraží proběhne 14. prosince 2024, kdy dorazí vozy přepravené vlakem EN Slovakia ze Slovenska. Z Prahy bude poslední přeprava aut uskutečněna již 12. prosince 2024. Provoz by měl být obnoven v polovině roku 2025.

Nový terminál v Michli umožní efektivnější průjezd autovlaku pražským železničním uzlem, aniž by docházelo ke kolizím s provozem osobních vlaků. Hlavní nádraží, navržené jako průjezdné, totiž umožňuje jen omezenou manipulaci se soupravami, což je v případě autovlaků složitější kvůli nutnosti manipulace s autovozy.

Autovlak na trase Praha – Poprad – Košice provozují České dráhy ve spolupráci se slovenským dopravcem ZSSK.

foto: www.ceskedrahy.cz
zdroj: tisková zpráva, vlastní