iŽeleznice iŽeleznice

Bateriové RegioPantery začaly vozit cestující v Moravskoslezském kraji

Moravskoslezský kraj se stal prvním regionem v České republice, kde začaly jezdit moderní bateriové vlaky RegioPanter. Tyto technologicky pokročilé soupravy přinášejí ekologičtější a pohodlnější dopravu, která výrazně zvyšuje komfort cestujících a přispívá ke snižování emisíČeské dráhy plánují do konce roku 2026 nasadit dalších 15 těchto jednotek.

První čtyři bateriové RegioPantery zahájily provoz 15. prosince na lince S8 spojující Veřovice a Ostravu. Tyto moderní vlaky od české Škoda Group jsou vybaveny pokročilými LTO bateriemi, které umožňují dojezd až 80 kilometrů bez připojení k trolejovému vedení. Nabíjení baterií, proveditelné ze stejnosměrné i střídavé sítě, trvá pouhých 25 – 30 minut. České dráhy plánují do konce roku 2026 nasadit v Moravskoslezském kraji dalších 15 bateriových jednotek, čímž nahradí téměř 50 starších vlaků. Celková investice činí přibližně 4 miliardy korun.

Bateriové RegioPantery zajišťují vysoký komfort cestování díky nízkopodlažnímu nástupu, širokým dveřím, prostoru pro kočárky, kola i ortopedické vozíky, prostorným toaletám, Wi-Fi a USB zásuvkám. Tyto jednotky dosahují maximální rychlosti 160 km/h na elektrifikovaných úsecích a 120 km/h při jízdě na baterii. Jejich nasazení na neelektrifikovaných tratích eliminuje nutnost přestupů na motorové vlaky, což přispívá k rychlejšímu a pohodlnějšímu cestování.

Tyto bateriové vlaky přinášejí výhody i pro provozovatele železniční dopravy. Jejich schopnost provozu na elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích snižuje potřebu kombinace různých typů vlaků, což zjednodušuje plánování tras a snižuje náklady na provoz i údržbu. Díky tiššímu provozu, nulovým lokálním emisím a nižší hlučnosti bateriové vlaky přispívají ke zlepšení kvality života obyvatel v okolí tratí a podporují ekologičtější způsob dopravy.

Nasazení těchto vlaků bylo požadavkem Moravskoslezského kraje jako součást desetileté smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti v regionu. Současně kraj plánuje další modernizaci železniční infrastruktury, včetně elektrifikace tratí a instalace systému ETCS. Do konce roku 2026 budou bateriové jednotky obsluhovat linky spojující Ostravu s Novým Jičínem, Opavou, Krnovem, Budišovem nad Budišovkou a dalšími městy. Tím se Moravskoslezský kraj stává průkopníkem ekologické a moderní dopravy v České republice.

foto: www.ceskedrahy.cz
zdroj: tisková zpráva, www.youtube.com