Čtyři bateriové vlaky RegioPanter v Moravskoslezském kraji urazily od poloviny prosince 2024 dohromady 170 tisíc kilometrů. Nasazení těchto souprav na trati z Ostravy do Veřovic umožnilo zavedení přímého spojení bez přestupů, což přináší rychlejší a ekologičtější cestování.
Moravskoslezský kraj je prvním regionem v ČR, kde jsou v pravidelném provozu ekologické bateriové vlaky. Denně na trať vyjíždějí tři jednotky, zatímco čtvrtá slouží jako záloha.
Podle generálního ředitele Českých drah Michala Krapince najely soupravy za tři měsíce provozu 170 tisíc kilometrů, což odpovídá čtyřnásobku obvodu Země. Přibližně polovina této vzdálenosti byla ujetá v čistě bateriovém režimu. Vlaky přinesly nejen ekologické benefity, ale i vyšší komfort pro cestující, kteří nyní mohou využívat spojení bez nutnosti přestupu. Díky tomu se počet cestujících na trase Ostrava – Veřovice zvýšil přibližně o 15 procent.
Výrobce souprav, Škoda Group, odhaduje, že bateriové vlaky ročně ušetří nejméně 200 tisíc litrů nafty a sníží emise CO₂ o 500 tun. Baterie se nabíjejí nejen pod trolejovým vedením, ale i během brzdění díky rekuperaci energie.
Podle Jiřího Ješety, náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu, přináší nasazení bateriových vlaků cenné zkušenosti, které pomáhají optimalizovat jejich provoz. Důležitá je nejen spotřeba energie a způsob jejího dobíjení, ale také kapacita baterií a dojezd vlaku. Například při jízdě z Veřovic do Studénky se daří zpětně získávat významné množství elektrické energie, což u motorových vlaků není možné.

Bateriové vlaky přinášejí nejen úsporu emisí, ale také tišší provoz, což znamená větší komfort pro cestující a nižší hlukovou zátěž pro obyvatele okolních oblastí. Díky bateriovému pohonu mohou ekologické elektrické soupravy jezdit i na neelektrifikovaných tratích bez nutnosti rozsáhlých infrastrukturních úprav.
Hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica považuje jejich nasazení za důležitý krok k ekologičtější dopravě, přičemž už nyní přispívají k úspoře stovek tun emisí CO₂ ročně. V dalších letech se navíc plánuje rozšíření flotily o dalších patnáct jednotek.
Díky novým soupravám už cestující na trase mezi Ostravou a Veřovicemi nemusí přestupovat mezi elektrickými a motorovými vlaky, což zrychluje a zpříjemňuje cestování.
Podle Tomáše Ignačáka ze Škoda Group jsou bateriové vlaky nejen ekologickou inovací, ale i ukázkou technologického pokroku, který pomáhá propojit elektrifikované i neelektrifikované tratě. Tato flexibilita zvyšuje komfort cestujících a přispívá k efektivnějšímu provozu. Vzhledem k těmto výhodám už o zavedení bateriových vlaků uvažují i další kraje v České republice.
Úvodní foto: www.ceskedrahy.cz
Zdroj: tisková zpráva