Vozy řady B, známé jako „Béčka“ nebo „koženky“, postupně ustupují modernějším soupravám. Z původních téměř dvou tisíc vozů zůstává v provozu už jen stovka, přičemž jen 40 z nich je pravidelně nasazováno.
Legendární „Béčka“ byly po desetiletí hlavním typem vozů 2. třídy v dálkové dopravě. Mezi lety 1964 a 1985 převzaly Československé státní dráhy více než 3 500 vozů konstrukčního řešení UIC-Y/B 70 v různých provedeních. Vozy řady B, kterých bylo téměř 2 000 kusů, dodaly vagónky v NDR a Maďarsku.
Dnes jich v původním provedení zůstává v provozu 100, z nichž 40 je stále turnusově nasazováno. Polovina slouží v letní sezóně na vlacích do Polska, zatímco zbytek se využívá jako záloha nebo pro posilové vlaky při přepravě sportovních fanoušků. Spolu s „Béčky“ postupně mizí i další typy vozů. Počet vozů řady BDs klesl o 45 kusů, Bd o 13 kusů, u typu Bdt o 110 kusů a u typu Bdmtee o 60 kusů.

Zatímco vozy řady B postupně končí, některé soupravy konstrukčního řešení UIC-Y/B 70, například řady Bee, prošly modernizací a stále se využívají v dálkové dopravě. Tyto vozy o délce 24,5 metru prošly rozsáhlou úpravou interiéru, včetně nového uspořádání s velkoprostorovými nebo různě velkými oddíly. Celkově je dnes v provozu 275 těchto vozů, ale jen 130 je pravidelně nasazováno, část slouží pouze sezónně nebo jako záloha.
Postupná obnova vozového parku přináší nové soupravy, které nabízejí cestujícím vyšší komfort a moderní vybavení. Klíčovou roli hrají netrakční jednotky InterJet a ComfortJet, které postupně nahrazují starší soupravy. Tyto moderní vozy poskytují klimatizaci, Wi-Fi, prostory pro vozíčkáře, dětské kino, nabíjecí porty a další prvky pro pohodlné cestování.
Úvodní foto: www.ceskedrahy.cz
Zdroj: tisková zpráva