iŽeleznice iŽeleznice

České dráhy investují přes 10 miliard do servisu, kvalita a termíny hlavním tématem Dne dodavatelů

Hlavním tématem 4. ročníku Dne dodavatelů Českých drah byla zejména kvalita a termíny dodávaných vozidel a prováděných prací v oblasti obnov a údržby vlaků. ČD počítají s navýšením technologických i personálních kapacit. Chtějí tak navýšit podíl údržby a servisu železničních kolejových vozidel zajišťovaných vlastními silami. Do rozvoje servisu půjde v nadcházejících letech více než 10 miliard korun. Po osobní a nákladní dopravě se tak servisní služby stávají dalším klíčovým bodem podnikání Skupiny České dráhy.

Opravy vozidel ve vlastních certifikovaných provozech nebo u dodavatelů jsou zásadní pro dosažení vysoké kvality a bezpečnosti, o které společnost usiluje.

Náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus uvedl skutečnost, že počet obnov vyšších stupňů se v letech 2025 až 2030 stabilizuje na úrovni kolem 400 až 500 vozidel ročně, a to díky modernizaci vozidlového parku. Obnoví se tak víc než 2500 lokomotiv, hnacích i osobních vozů.

V plánu je také vypsání veřejných zakázek na obnovení stávajících typů vozidel. Řešit se budou také dodavatelé pro první periodické opravy nejmodernějších jednotek ComfortJet či RegioFox.

iŽeleznice
foto: www.ceskedrahy.cz

Pravidelné obnovy se stabilizují také díky obnově parku. Starší lokomotivy musely být přistaveny do vyššího stupně obnovy každých 800 tisíc kilometrů, moderní Siemens Vectron po 1,2 milionu kilometrů.

Vedení českých drah není spokojené s plněním termínů a kvalitou práce svých dodavatelů

České dráhy apelují na dodavatele, aby věnovali pozornost dodržování termínů obnov vozů. Díky prodlouženým obnovám a častým reklamacím musí držet dostatek záložních vozidel. Společnost se také sama věnuje některým opravám, což vede k dodržení potřebných opravných lhůt a dochází ke zvýšení konkurence na trhu opravců.

Michal Kraus, náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis a místopředseda představenstva

Nadále budeme rozvíjet naší servisní činnost a volné kapacity budeme nabízet dalším dopravcům a partnerům. V Liberci jsme zřídili kompetenční centrum pro obnovy vozidel Stadler, v České Třebové provádíme část obnov u jednotek CityElefant a chceme tam zavést údržbu jednotek RegioPanter. V Bohumíně jsme zahájili vyšší stupně obnov u vybraných řad osobních vozů.“

Digitální technologie zajistí přesné sledování kondice a efektivity údržby vozidel

Pro České dráhy není dálkový monitoring vozidel novinkou. Tento systém umožňuje rychle zjistit závady na osobních vozech provozovaných v Německu a následně je efektivně odstranit. Díky tomu se zvyšuje spolehlivost vlaků a minimalizují neplánované odstávky.

Díky zavedení digitalizace bude mimo jiné možno sledovat výkon vozidel v reálném čase, naplánovat potřebu údržby a minimalizovat čas, kdy je vozidlo mimo provoz. To vše povede k poskytování maximálního komfortu, fungujících služeb na palubě vlaků a včasnou přepravu, což je cílem Českých drah. 

foto: www.ceskedrahy.cz
zdroj: tisková zpráva