Prodloužení opravárenské haly v Kompetenčním centru Českých drah v České Třebové je čtvrtou stavbou servisního zázemí, kterou dopravce zahájil za poslední rok. Nové prostory budou sloužit pro údržbu regionálních vlaků i elektrických jednotek. Investice dosáhne 400 milionů korun a hotovo by mělo být v létě 2026.
České dráhy oficiálně zahájily stavbu prodloužení opravárenské haly v rámci Kompetenčního centra v České Třebové. Nové zázemí rozšíří kapacity pro údržbu vlaků regionální dopravy v Pardubickém kraji a zároveň umožní servis elektrických jednotek RegioPanter a CityElefant. Jde už o čtvrtý projekt rozšíření nebo výstavby servisní haly, který národní dopravce za posledních dvanáct měsíců realizuje.
Stávající objekt bude prodloužen o téměř 64 metrů a vznikne v něm sedm opravárenských kolejí, z nichž šest bude průjezdných. Jejich užitná délka se bude pohybovat mezi 89 a 112 metry. Součástí nové části bude také jedna kolej dlouhá 183 metrů, určená pro údržbu delších elektrických jednotek, jako jsou RegioPantery a CityElefanty, bez nutnosti jejich rozpojování.
Moderní vybavení zefektivní opravy
Zástupci dopravce uvádějí, že Česká Třebová je jedním z nejdůležitějších železničních uzlů v republice. Prodloužená hala zde zvýší kapacitu servisu a zjednoduší údržbu vozidel díky novým technologiím. Ve stávajícím areálu bude zprovozněn repasovaný podúrovňový soustruh, který se přesune do nové části haly, a instalovány budou mostové jeřáby s nosností přes 30 tun pro manipulaci s komponenty na střechách kolejových vozidel.
Hodnota celé investice činí 400 milionů korun bez DPH. Zhotovitelem stavby je sdružení firem Chládek a Tintěra Pardubice, a.s., a TSS GRADE, a.s. Výstavba je naplánována na 15 měsíců a hotová by měla být v létě příštího roku. Stavba je založena na monolitických pilotech a konstrukčně bude tvořena železobetonovými prefabrikáty. Opláštění zajistí moderní sendvičové panely s izolační vrstvou a skrytým kotvením.

Přístavba bude zahrnovat nejen vlastní halu s technologickým vybavením, ale i nové zázemí pro zaměstnance, přeložky technické infrastruktury, nové příjezdové komunikace a zpevněné plochy. V areálu zároveň dojde k úpravám trakčního vedení, změnám kolejiště a budování dvou nových přejezdů, další dva budou upraveny.
Hlavní parametry nové části opravárenské haly zahrnují čtyři koleje o délce 89 metrů, dvě koleje s délkou 112 metrů a jednu servisní kolej dlouhou 183,4 metru. Všechny koleje budou osazeny montážními kanály a vybaveny technikou, jako jsou mostové jeřáby, výškově nastavitelné montážní plošiny, zařízení pro vyprazdňování uzavřených toalet, patkové zvedáky, kolejová váha a rozvod vody pro zbrojení vozidel. V hale vzniknou také dílny, skladové prostory a sociální zázemí pro personál.
Kompetenční centrum v České Třebové představuje hlavní údržbovou základnu Českých drah v Pardubickém kraji. Více než 120 zaměstnanců se zde stará o pravidelnou údržbu regionálních vlaků objednávaných krajem, provádí periodické opravy elektrických jednotek a lokomotiv a zajišťuje servis i pro vozidla nákladního dopravce ČD Cargo.
Modernizace dep probíhá po celé republice
České dráhy v posledních letech výrazně zvyšují investice do svého servisního zázemí. Aktuálně probíhá výstavba nových hal v Chebu a Havlíčkově Brodě, zahájena byla i modernizace jedné z hal v olomouckém depu a dokončeno bylo nové servisní zázemí v Šumperku. Společně s těmito stavebními projekty pokračuje také pořizování moderních technologií pro údržbu vlaků.
Do roku 2031 plánují České dráhy investovat přes 12 miliard korun do rozvoje svého opravárenského zázemí. V tomto období chtějí vybudovat čtyři nové haly, dalších šest hal zmodernizovat a rozšířit. Součástí investic budou také nové myčky, hygienická zařízení, moderní strojní technologie a digitalizace procesů údržby.
Úvodní foto: www.ceskedrahy.cz
Zdroj: tisková zpráva