iŽeleznice iŽeleznice

České dráhy modernizují zázemí v Olomouci, začala rekonstrukce klíčové haly

Ve Středisku údržby Českých drah v Olomouci odstartovala rekonstrukce opravárenské haly B. Investice ve výši 400 milionů korun je prvním krokem k rozsáhlé modernizaci celého areálu, která navazuje na obměnu vozového parku a má zajistit špičkové podmínky pro údržbu nových elektrických jednotek RegioPanter.

Modernizace se týká areálu v ulici U Podjezdu, kde dojde nejen k rekonstrukci samotné haly, ale také k výraznému zlepšení pracovních podmínek pro zaměstnance. Slavnostní zahájení stavby symbolizoval poklep na železniční dvojkolí. Nové třívozové jednotky RegioPanter, které byly v posledních letech nasazeny v Olomouckém kraji, kladou na údržbu vyšší nároky, protože jsou vybaveny moderními technologiemi a elektronikou a zároveň vyžadují odpovídající zázemí. Z tohoto důvodu bude hala B prodloužena z původních 85 na 123 metrů, aby pojala celou délku soupravy.

Vedení Českých drah připomnělo, že jen v loňském roce společnost uvedla do provozu 114 nových regionálních vlaků. V Olomouckém kraji šlo o nejnovější jednotky RegioPanter druhé generace. S touto obměnou musí jít ruku v ruce i modernizace údržbových kapacit, které jsou nezbytné pro zajištění spolehlivého a kvalitního provozu. Význam investice zdůraznil také hejtman Olomouckého kraje, podle něhož kraj připravuje projekt na pořízení bateriových vlaků a zajištění odpovídajícího zázemí je proto důležitým krokem ke zvýšení komfortu železniční dopravy.

Rekonstrukce přinese instalaci mostového jeřábu o nosnosti 12,5 tuny, pevné i mobilní lávky pro bezpečný přístup na střechy souprav a prodloužení trakčního vedení. Hala bude nově zateplena, vybavena průmyslovou podlahou, vytápěním a rozšířeným dílenským i sociálním zázemím. Výstavba bude probíhat za plného provozu sousední haly A, což klade vysoké nároky na organizaci a bezpečnost prací. Generální ředitel stavební firmy OHLA ŽS Roman Kocúrek uvedl, že rekonstrukce bude zahrnovat výměnu podlah, hloubení základů a nové opláštění nosné konstrukce.

Po dokončení rekonstrukce haly B, plánovaném na červen 2026, bude následovat další etapa modernizace – výstavba nového areálu technicko-hygienické údržby. Ten bude zahrnovat například tříkolejnou halu o délce 150 metrů a ekologickou myčku kolejových vozidel. Úpravy haly B jsou v tomto procesu klíčové, protože zajistí potřebné provozní zázemí během výstavby nového komplexu.

Modernizace servisní infrastruktury probíhá i na dalších místech v České republice. Nové haly vznikají například v Chebu a Havlíčkově Brodě, další investice jsou připravovány v Českých Budějovicích, České Třebové a Praze. České dráhy tak reagují na rostoucí potřeby údržby moderních vlakových jednotek a zajišťují odpovídající zázemí napříč regiony. Do roku 2031 plánuje společnost investovat do rozvoje svého servisního zázemí více než 12 miliard korun, čímž podpoří nejen spolehlivost železniční dopravy, ale také zlepší podmínky pro zaměstnance v oblasti údržby.

Úvodní foto: www.ceskedrahy.cz
Zdroj: tisková zpráva