České dráhy rozšířily svůj vozový park o trojici akumulátorových posunovacích vozíků, které byly koncem loňského roku nasazeny do provozu v dílnách a depech na Moravě. Tyto dálkově řízené stroje, přezdívané železničáři jako „želva“ nebo „tank“, slouží k přesunu vagónů a ucelených jednotek při údržbě a opravách. Nová technologie nejen snižuje provozní náklady, ale zároveň zlepšuje efektivitu servisu a přispívá ke snížení emisí v uzavřených halách.
Podle náměstka generálního ředitele ČD pro servis Michala Krause je zajištění efektivní manipulace s vozidly klíčovou součástí modernizace opravárenských center, do které podnik plánuje do roku 2028 investovat až 10 miliard korun. Dříve se v depech pro posun běžně využívaly dieselové lokomotivy, jejichž provoz je však nákladný a méně flexibilní. Nové posunovací vozíky ZAGRO E-MAXI L se díky své kompaktní konstrukci mohou pohybovat nejen po kolejích, ale i po běžných cestách, což zkracuje čekací doby a usnadňuje přesuny mezi kolejemi.
Německé posunovací vozíky ZAGRO dosahují rychlosti až 6 km/h a jejich bateriový pohon zajišťuje plně bezemisní provoz. Ovládají se dálkově pomocí radiového řízení a umožňují manipulaci s vozidly o hmotnosti až 350 tun, což odpovídá několika osobním vozům nebo elektrickým jednotkám RegioPanter a Moravia. Díky otočným kolům zvládnou přesuny na omezeném prostoru, a navíc jsou vybaveny jak pro vozidla s klasickým spřáhlem, tak pro moderní jednotky s automatickým spřáhlem typu Scharfenberg.
Nákup tří posunovacích vozíků od společnosti ALTO SYSTEMS vyšel České dráhy na 9,7 milionu korun. Ve srovnání s lokomotivami mají tyto stroje výrazně nižší provozní náklady a manipulaci zvládne jediný zaměstnanec s potřebným oprávněním. Kromě nově nasazených vozíků v depech Bohumín, Olomouc a Brno-Maloměřice využívají České dráhy tuto technologii již delší dobu také v Praze a Plzni, kde se osvědčila jako efektivní alternativa k tradičním posunovacím lokomotivám.
foto: www.ceskedrahy.cz
zdroj: tisková zpráva