iŽeleznice iŽeleznice

České dráhy přinášejí praktické tipy pro pohodové cestování vlakem

Reklama Railpartner

Cestování vlakem je pohodlné, rychlé a díky široké nabídce slev také cenově výhodné. Mnozí pravidelní cestující už dobře znají, jak si cestu co nejvíce usnadnit. Praktické rady ale ocení i ti, kteří se chystají na železnici poprvé nebo po delší době. České dráhy proto přinášejí několik užitečných tipů pro pohodové cestování vlakem.

Plánování cesty je nejjednodušší prostřednictvím webu Českých drah nebo mobilní aplikace Můj vlak. Doporučujeme pečlivě si ověřit datum cesty a případné poznámky k jízdnímu řádu, které upozorňují na výluky nebo jiné mimořádnosti. Při vyhledávání spojení lze snadno zohlednit například přepravu kol, cestování s vozíkem nebo požadavky na přestupní časy. Vyplatí se také počítat s tím, že během přepravní špičky, například na začátku prázdnin, bývají vlaky plnější.

S jízdenkou včas ušetříte, rezervace se vyplatí

Výhodou je nákup jízdenek a rezervací s dostatečným předstihem. Platí, že čím dříve cestující nakoupí, tím výhodnější cenu může získat. České dráhy nabízejí slevy pro různé skupiny cestujících – pro rodiny, skupiny, děti, juniory i seniory. Včasné rezervace doporučujeme hlavně u dálkových spojů. V e-shopu nebo v aplikaci Můj vlak jsou rezervace standardně zdarma a vyhnete se tak i čekání u pokladen.

Při cestě z velkých nádraží, například z pražského hlavního nádraží, je důležité věnovat pozornost informacím o nástupišti. Pokud je číslo nástupiště doplněno písmeny S (sever) nebo J (jih), je potřeba se přesunout do odpovídající části nástupiště. V opačném případě hrozí, že vlak zastaví daleko a budete za ním muset dobíhat. Dlouhé soupravy, jako jsou ComfortJety, využívají celé nástupiště, zatímco Pendolina, Railjety, InterJety nebo regionální vlaky obvykle zastavují jen v jedné polovině.

Kde sedět? Rezervace, volná místa a tipy na pohodlnější cestu

Pokud máte rezervaci, informace o umístění svého vozu najdete v aplikaci Můj vlak nebo na informačních stojanech ve stanici. Ve vlaku jsou rezervovaná místa vždy označena. Místa s tzv. expresní rezervací je možné rezervovat i během jízdy, proto na nich chybí informace o obsazeném úseku. Pokud cestujete bez rezervace, můžete obsadit neoznačená místa nebo rezervovaná místa v úseku, kde nejsou obsazena. Často bývá volněji ve vozech na začátku nebo na konci soupravy, kde jsou také zařazovány posilové vozy.

Zavazadla lze umístit na police nad sedačkami, pod sedačky nebo do speciálních polic mezi sedadly. U moderních vozů jsou prostornější police na větší zavazadla na koncích a ve středu vozu. Pro kočárky, jízdní kola a vozíky jsou ve vlacích vyhrazené prostory, které je třeba nechávat volné. Cestující prosíme o ohleduplnost, aby tyto prostory zůstaly přístupné těm, kteří je skutečně potřebují.

Nezapomeňte si s sebou vzít potřebné cestovní doklady. Kromě jízdenek a rezervací budete potřebovat také průkazy na slevy nebo osobní doklady při cestování do zahraničí. Pokud používáte elektronické doklady, ujistěte se, že máte dostatečně nabitý mobilní telefon nebo jiné zařízení. Doporučujeme vzít si s sebou také dostatek vody a občerstvení, zejména pokud cestujete v obdobích s nepříznivým počasím, například během vln veder nebo při bouřkách.

Co dělat, když se na cestě něco pokazí

Pokud během cesty nastane neočekávaná situace, například zpoždění vlaku, ztráta přípoje nebo zapomenuté zavazadlo, obraťte se na zaměstnance Českých drah. Ve vlaku kontaktujte průvodčího, ve stanici se můžete obrátit na informátory. Ti vám poradí a pomohou najít vhodné řešení. V neobsazených stanicích využijte zákaznickou linku 221 111 122. Pracovníci Českých drah udělají maximum pro to, aby vám cestu co nejvíce usnadnili, i když některé situace, například technické závady, vyžadují odborný zásah až v depu.

Úvodní foto: www.endlessworks.cz
Zdroj: tisková zpráva