iŽeleznice iŽeleznice

České dráhy testují ekologické palivo HVO v běžném provozu

České dráhy zahájily třetí fázi projektu testování ekologického paliva na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). Tři moderní motorové jednotky RegioFox nyní jezdí v běžném provozu se směsí s 20% podílem HVO, kterou dodává společnost ČEPRO. Cílem je ověřit reálné přínosy tohoto udržitelnějšího paliva pro životní prostředí i železniční dopravu.

Projekt testování ekologického paliva HVO, které obsahuje vyšší podíl biosložky a je vyráběno hydrogenací rostlinných olejů, vstoupil do své třetí a závěrečné fáze. Po laboratorních zkouškách a testování ve Zkušebním centru VUZ u Velimi byl zahájen provoz tří motorových jednotek RegioFox na palivo s 20% obsahem HVO. Tyto jednotky nyní zajišťují spojení na tratích Rakovník – Beroun a Beroun – Rudná u Prahy – Praha, kde budou jezdit minimálně půl roku.

Cílem zkušebního provozu je prověřit vlastnosti alternativního paliva v běžném nasazení a porovnat jeho vliv na spotřebu, výkon a emise ve srovnání s konvenční motorovou naftou. Výsledky poslouží jako podklad pro další rozhodování o využívání udržitelných paliv v železniční dopravě.

Z hlediska vládní strategie jde o další krok k ekologičtější mobilitě. Ministerstvo dopravy zdůrazňuje, že zlepšení životního prostředí patří k hlavním cílům a že podpora ekologických paliv se týká i železnice. Vzhledem k tomu, že dvě třetiny železniční sítě v Česku nejsou elektrizovány, je podle resortu důležité nejen pokračovat v elektrifikaci, ale také hledat šetrnější alternativy pro dieselové jednotky.

Vedení Českých drah považuje projekt za součást své dlouhodobé strategie v oblasti snižování emisí. Moderní jednotky RegioFox, vybavené motory Rolls-Royce homologovanými pro provoz na biopaliva, jsou vhodným prostředkem pro testování směsí s vyšším podílem biosložky. Podle dopravce je důležité hledat cesty, jak snížit emise i na neelektrifikovaných tratích, které tvoří většinu české železniční sítě.

Podporu projektu vyjádřil také Středočeský kraj, který je jedním z objednavatelů dotčené dopravy. Kraj očekává, že testování přinese konkrétní data o využitelnosti HVO v reálném provozu a zároveň přispěje k rozvoji udržitelné mobility bez nutnosti nákladných technických úprav. Palivo sice může být o něco dražší, ale tuto nevýhodu podle kraje částečně vyvažuje nižší spotřeba a tišší chod motorů.

Palivo dodává společnost ČEPRO, která na základě veřejné soutěže zajišťuje dodávky pohonných hmot pro České dráhy v období let 2023 až 2026. Firma uvádí, že palivo Optimal Diesel PRO s 20% podílem HVO představuje kvalitní alternativu, jež přispívá ke snižování emisí skleníkových plynů i k posílení energetické bezpečnosti.

Do projektu se kromě Českých drah zapojily i další instituce, včetně Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT, Výzkumného ústavu železničního a výrobce jednotek PESA. V předchozích fázích se na projektu podílel také ORLEN Unipetrol. Třetí fáze je realizována ve spolupráci s objednateli dopravy – Středočeským krajem a hlavním městem Prahou a také se společností ČEPRO jako dodavatelem paliva.

Hydrogenačně upravený rostlinný olej (HVO), který se v rámci projektu testuje, je biopalivo vyráběné z přírodních olejů či tuků, jež jsou upraveny rafinérskými procesy tak, aby se svými vlastnostmi přiblížily klasické motorové naftě. HVO splňuje normu ČSN EN 15940, evropskou směrnici 2009/30/ES i americkou normu ASTM D975. Je plně kompatibilní s běžnou motorovou naftou a lze jej používat až do 30% objemového podílu nebo samostatně, pokud to umožňuje konstrukce motoru.

Rozdíly v kvalitě HVO závisí zejména na použité surovině a technologii zpracování. Palivo vyrobené z rostlinných olejů určených pro výrobu paliv dosahuje úspory emisí skleníkových plynů přibližně 60–65 %, zatímco palivo z použitých olejů nebo odpadních tuků může přinést úspory až 90–95 % ve srovnání s konvenčním palivem ropného původu.

Úvodní foto: www.ceskedrahy.cz
Zdroj: tisková zpráva