iŽeleznice iŽeleznice

České dráhy vyřazují legendární lokomotivy „banán“, nahradí je modernější stroje

Modernizace vozového parku Českých drah znamená ukončení provozu lokomotiv řady 151, známých jako „banán“ nebo „dvojka“. Tyto stroje, které sloužily na české železnici od konce 70. let, budou postupně nahrazovány modernějšími lokomotivami. Vyřazování čeká i další starší lokomotivy a motorové vozy.

České dráhy pokračují v modernizaci a sjednocování vozového parku, což přináší snížení provozních nákladů a efektivnější údržbu. Součástí tohoto procesu je odstavení lokomotiv řad 150.2 a 151 z pravidelného provozu. Do dvou let je budou následovat i lokomotivy řady 242 a 371, které dnes slouží už jen v omezené míře. Na útlum se připravují také řady 163 a motorové vozy řady 854, které by měly být vyřazeny do roku 2027.

Hlavní lokomotivní flotilu Českých drah budou v budoucnu tvořit stroje Škoda řady 362 a Siemens Vectron. První dodávka 50 Vectronů s maximální rychlostí 230 km/h je naplánována na konec roku 2025. Depo ve Vršovicích se již připravuje na jejich příchod. Modernizace vozového parku umožní nejen vyšší provozní spolehlivost, ale také nasazení výkonnějších lokomotiv na hlavní železniční tahy.

Lokomotivy řady 151, které si získaly přezdívku „banán“ díky svému původnímu žlutému nátěru, dnes slouží především na lince R 20 Labe mezi Prahou a Děčínem. Poslední den jejich pravidelného nasazení je naplánován na 7. března, poté je nahradí modernější lokomotivy řady 162 z depa v Děčíně. Lokomotivy řady 371, které na stejné lince sloužily pro mezinárodní dopravu, zůstanou v provozu jen v minimálním počtu pro sezónní spoje mezi Ústím nad Labem a Drážďany.

Lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řady 150.2 a 151, byly vyrobeny v závodě Škoda Plzeň v roce 1978 v celkovém počtu 27 kusů. Jejich hlavním úkolem bylo zajištění expresní dopravy na páteřních tratích mezi Prahou, Ostravou, Žilinou a Košicemi. S výkonem 4 000 kW a tažnou silou 227 kN patřily k nejvýkonnějším lokomotivám své doby. Po více než čtyřech dekádách provozu najely dohromady 216 milionů kilometrů, přičemž pět lokomotiv překonalo hranici 10 milionů kilometrů.

I když většina těchto strojů zamíří do zálohy nebo k prodeji, lokomotiva 151.023 s původním zeleno-krémovým nátěrem bude uchována ve sbírkách železničního muzea Českých drah, kam poputuje i lokomotiva 371.005. Česká železnice se tak s těmito legendárními stroji sice loučí v běžném provozu, ale jejich historie bude i nadále připomínána.

foto: www.ceskedrahy.cz
zdroj: tisková zpráva