iŽeleznice iŽeleznice

České dráhy zvyšují komfort regionální dopravy díky moderním elektrickým jednotkám

Nová koncepce regionální dopravy se naplňuje. České dráhy v uplynulých pěti letech nahradily desítky souprav sestavených z klasických vozů a lokomotiv moderními elektrickými jednotkami RegioPanter. Počet těchto souprav se více než zdvojnásobil a nyní dosahuje 257 kusů. V průměru se jedná o nejmladší vozidla Českých drah.

Ve spolupráci s kraji proběhla zásadní změna v koncepci regionálních vlaků na hlavních elektrizovaných tratích. Klasické soupravy sestavené z vozů a lokomotiv byly nahrazeny moderními elektrickými jednotkami, jejichž počet přesáhl 250 kusů a kapacita míst k sezení se zvýšila na více než 63 tisíc. Průměrné stáří těchto souprav se pohybuje pod třemi lety, což znamená výrazné zlepšení komfortu pro cestující. Nové vlaky nabízejí bezbariérový nástup, klimatizované interiéry, možnost dobíjení elektroniky, sklopné stoly, internetové připojení přes palubní Wi-Fi síť a audiovizuální informační systém.

Počet moderních elektrických jednotek provozovaných Českými drahami, včetně těch pronajatých od Jihomoravského kraje, vzrostl o 137 souprav na celkových 257, což představuje nárůst o 114 %. Počet vozů dosáhl 738, tedy o 395 více než před pěti lety, a kapacita míst k sezení vzrostla o 92 % na 63 401 sedaček. Pokud by se všechny tyto jednotky spojily do jednoho vlaku, jeho délka by přesáhla 19 kilometrů.

S modernizací vozového parku souvisí také vyřazení desítek elektrických lokomotiv řad 163 a 242 a stovek osobních vozů řad Bdt a Bdmtee, jejichž výroba probíhala v letech 1986 až 1991. Počet provozních vozů klesl o více než 170 kusů a jejich další postupné vyřazování bude pokračovat i v následujícím období. Část vozů Bdmtee zůstane v provozu ve vratných soupravách do doby, než budou dodány nové velkokapacitní jednotky pro Pražskou integrovanou dopravu (PID) typu EMU 400.

Nasazení elektrických jednotek přináší výhody v provozu a údržbě. Intervaly mezi periodickými opravami jsou delší. Zatímco starší lokomotivy a vozy vyžadovaly servis každých 10 000 kilometrů, u RegioPanterů je to 25 000 kilometrů. Vyvazovací opravy se provádějí po 1,2 milionu kilometrů oproti původním 600 000 až 800 000 kilometrům. V koncových stanicích odpadá nutnost objíždění souprav lokomotivou a automatická spřáhla usnadňují spojování jednotek bez přítomnosti posunovačů.

Údržba těchto jednotek vyžaduje odpovídající technické zázemí. Nové servisní haly již vznikly v Brně-Maloměřicích a Plzni, výstavba probíhá v Chebu a Havlíčkově Brodě a další projekty jsou plánovány například v Českých Budějovicích a Olomouci. České dráhy počítají s investicí až 10 miliard korun do modernizace a rozvoje údržbových kapacit, aby bylo možné efektivně provozovat nejnovější generaci elektrických vlaků.

Úvodní foto: www.ceskedrahy.cz
Zdroj: tisková zpráva