iŽeleznice iŽeleznice

Deutsche Bahn spoléhají na kombinaci solární energie a recyklovaných baterií

Reklama Railpartner

V rámci ekologických inovací začaly Deutsche Bahn využívat kombinaci fotovoltaiky a repasovaných baterií z elektromobilů ve svém depu jednotek ICE v Lipsku. Nový systém má snížit náklady a posílit udržitelnost provozu.

Deutsche Bahn představily nový energetický systém v depu ICE v Lipsku, který vůbec poprvé spojuje solární panely s bateriemi z vyřazených elektromobilů. Tento pilotní projekt přináší konkrétní příklad propojení ekologických cílů s ekonomickými úsporami a představuje důležitý krok směrem k větší energetické nezávislosti železniční infrastruktury.

Systém využívá třicet bateriových modulů získaných z osmi použitých elektromobilů. Přestože tyto baterie již nesplňují požadavky pro provoz v autech, stále dokážou efektivně uchovávat energii. Slouží k ukládání elektřiny ze solárních panelů, které byly instalovány na střechách technických hal v areálu depa.

Fotovoltaická elektrárna dosahuje výkonu až 291 kilowattů, což pokrývá přibližně čtvrtinu běžné spotřeby areálu. Bateriové úložiště se osvědčuje zejména v době zvýšené spotřeby, například při testování vlaků nebo provozu těžké techniky. Díky tomu se snižuje potřeba odebírat elektřinu ze sítě v energeticky náročných špičkách.

Podle odhadů by mohl systém ročně ušetřit až 85 tisíc eur na nákladech za elektřinu. Projekt vznikl pod hlavičkou interní společnosti encore | DB, která se zaměřuje na nové využití starších technologií. Baterie procházejí pečlivou kontrolou, repasí a celý systém je připraven k případnému rozšíření v budoucnu.

Lipské depo, které zaměstnává 275 pracovníků včetně 25 učňů, slouží především pro údržbu jednotek ICE T a Intercity 2. Nové řešení je součástí širší strategie DB zaměřené na zvyšování udržitelnosti a efektivity. Společnost tímto projektem zároveň podporuje cíle programu S3, jehož cílem je úspora nákladů a ekologická transformace provozu.

Od začátku roku 2025 jsou veškeré budovy a nádraží DB v Německu napájeny zelenou elektřinou. Vlaky Deutsche Bahn již nyní využívají zhruba 70 procent energie z obnovitelných zdrojů, přičemž cílem je dosáhnout plné stoprocentní obnovitelnosti do roku 2038. Podobné systémy jako v Lipsku se plánují i v dalších lokalitách, nejbližší by měl vzniknout v depu v Kasselu.

Úvodní foto: Deutsche Bahn
Zdroj: tisková zpráva