Evropský zabezpečovací systém ETCS, který od ledna 2025 funguje v ostrém provozu na české železnici, se osvědčil i ve ztížených zimních podmínkách. U společnosti Leo Express funguje bez výpadků a prokázal svou spolehlivost i při mimořádné situaci na železničním přejezdu, kde ve spolupráci se strojvedoucím pomohl zabránit nehodě.
Od 1. ledna 2025 zajišťuje evropský vlakový zabezpečovač ETCS maximální bezpečnost na české železnici. Společnost Leo Express hlásí po prvním měsíci provozu bezproblémovou funkčnost mobilní části systému, kterou dodala španělská firma CAF a instalovala společnost AŽD Praha.
Systém se osvědčil také při mimořádné situaci, kdy strojvedoucí použil rychlobrzdu kvůli překážce na přejezdu. ETCS vyhodnotilo situaci na základě změny návěstního znaku a automaticky aktivovalo ochranné opatření, čímž přispělo k bezpečnému zastavení vlaku a eliminovalo riziko nehody.
ETCS funguje na principu digitálního přenosu informací, které jsou nepřetržitě posílány do kabiny strojvedoucího. Systém automaticky kontroluje rychlost vlaku, předchází projetí návěstidla na červenou a v případě potřeby sám zasahuje.

Leo Express monitoruje veškeré výpadky ETCS, které se však vyskytují pouze na straně infrastruktury. Během uplynulého měsíce byly zaznamenány dva krátkodobé výpadky signálu na trati. Mobilní část systému na vlacích Leo Express ale fungovala bezchybně.
Aby byla zaručena přesnost měření rychlosti a polohy vlaku, provedl dopravce nástřik Dopplerova radaru speciálním nanomateriálem, který zabránil jeho zamrzání i při teplotách pod bodem mrazu.
Leo Express vybavil pět jednotek Stadler Flirt mobilním systémem ETCS od společnosti CAF. Instalaci provedla AŽD Praha a celková investice dosáhla 119 milionů korun. Práce začaly v září 2023 a do prosince 2024 byly všechny vlaky připraveny k provozu.
Hlavní přínosy ETCS spočívají v automatickém dohledu nad dodržováním rychlostních limitů a eliminaci rizika lidské chyby. Systém zabraňuje přehlédnutí návěstidla nebo neúmyslnému překročení rychlosti, čímž výrazně přispívá k bezpečnosti železničního provozu.
foto: www.leoexpress.com
zdroj: tisková zpráva