Na letošní konferenci Train & Rail ve Stockholmu představil Petteri Portaankorva ze společnosti East Railway Ltd. projekt Východní železnice, která propojí Helsinky s východními regiony Finska a napojí zemi na hlavní evropské dopravní koridory. Nové spojení je podle Portaankorvy klíčové pro zvýšení mobility, hospodářského rozvoje, bezpečnosti i stability zásobování.
Nová železniční trať, pokrývající přibližně polovinu Finska, propojí Helsinky s východní částí země a naváže na hlavní evropské přepravní systémy, včetně transevropské dopravní sítě TEN-T a skandinávsko-středomořského koridoru. Východní železnice tak posílí pozici Finska v rámci evropského hospodářského prostoru a zvýší jeho konkurenceschopnost.
Portaankorva zdůraznil, že projekt není pouze otázkou vnitrostátního propojení, ale představuje důležitou součást širší evropské dopravní infrastruktury. Práce na projektu již začaly a nyní probíhají environmentální posudky a příprava technických studií. Plné zprovoznění tratě se očekává do roku 2040.
Východní železnice se zaměřuje na čtyři klíčová témata: konkurenceschopnost, rozvoj, udržitelný růst a vojenskou mobilitu. Trať bude zahrnovat vysokorychlostní železnici, což bude ve Finsku historicky poprvé. Nové rychlostní spojení výrazně zkrátí cestovní časy a otevře nové ekonomické příležitosti pro východní regiony.

S ohledem na nedávné přistoupení Finska k NATO je důraz na vojenskou mobilitu ještě významnější. Východní železnice nabídne důležitou trasu pro přesuny ozbrojených sil, čímž přispěje ke zvýšení bezpečnosti a pohotovosti v regionu.
Jednou z hlavních logistických výzev je odlišný rozchod finských železnic oproti standardu používanému v Evropě. Portaankorva uvedl, že rozhodnutí o kompatibilitě rozchodu bude klíčové pro budoucí mezinárodní přepravu. Finální návrh tratě tak musí umožnit hladkou integraci jak do národního, tak do evropského železničního systému.
Projekt bude financován kombinací státního a městského vlastnictví, přičemž se počítá i s podporou Evropské unie. Podle Portaankorvy má EU zájem projekt podpořit kvůli jeho významu pro posílení evropské dopravní sítě, konkurenceschopnosti a stability dodavatelských řetězců.
V nejbližší době má být založena projektová společnost, po níž budou následovat podrobné environmentální a technické analýzy. Samotná výstavba je plánována na druhou polovinu 30. let, přičemž cílem je plné zprovoznění Východní železnice do roku 2040.
Úvodní foto: Martin L. – www.unsplash.com
Zdroj: www.railway-news.com