Hitachi Rail ve spolupráci se společností Nvidia představili nový přístup monitorování železniční infrastruktury. Namísto specializovaných testovacích vozidel budou na běžných vlacích instalovány senzory, což výrazně zvýší množství získaných a zpracovaných dat. Díky získaným datům se může výrazně zjednodušit proces údržby vlakových jednotek i samotné trati.
Na veletrhu InnoTrans oznámil technologický ředitel pro vozidla společnosti Hitachi Rail, že přechod od využívání specializovaných testovacích vozidel k instalaci senzorů na vlaky v běžném provozu může zvýšit množství shromážděných dat až tisícinásobně. Tímto krokem by se pak mnohonásobně mohla zvýšit bezpečnost a snížit časová náročnost případné údržby.
Pro podporu tohoto přístupu uvedla Hitachi Rail na trh nový produkt Hyper Mobility Asset Expert (HMAX), který zastřešuje nejrůznější aplikace napříč kolejovými vozidly, infrastrukturou a signalizací. HMAX vytváří tzv. digitální dvojče celého železničního ekosystému a integruje data získaná ze senzorů i dalších zdrojů.
Nvidia AI a Hitachi Rail v číslech
Proaktivní údržba stojí podle odhadů společností Hitachi Rail a Nvidia přibližně sedmkrát méně než nouzové opravy po nečekaném selhání infrastruktury. Již existující AI systémy snižují zpoždění služeb až o 20 %, náklady na údržbu vlaků až o 15 % a spotřebu energie v depech až o 40 %.
Například ve Velké Británii každý vlak s Hitachi Rail senzory hlásí téměř 50 000 datových bodů za každé dvě desetiny sekundy provozu.
Prvním zákazníkem, který HMAX nasadí, bude kodaňský dopravce Metroselskabet. Na základě několikaleté smlouvy budou na linkách M3 a M4 bezobslužného metra instalovány senzory na vlakové jednotky, včetně systémů pro monitorování vibrací. Tyto senzory budou poskytovat data o výkonnosti vlaků, stavu podvozků a kol, stejně tak jako o stavu tratě.
Klíčem k úspěchu je rychlejší zpracování dat. Dříve mohlo trvat až 10 dní, než byla data z vlaku zpracována. Nyní, díky pokročilým čipům a pokroku ve výpočetních technologiích, může analýza proběhnout během několika sekund. Hitachi Rail využívá průmyslový analytický software IGX od společnosti Nvidia a její sadu pro zpracování senzorů Holoscan. Tyto systémy jsou v současné době nasazené na více než 2000 vlacích po celém světě.
Nový přístup umožní efektivnější údržbu na základě stavu zařízení v reálném čase, což povede k vyšší spolehlivosti a bezpečnosti železniční dopravy.
foto: Hitachi Rail
zdroj: www.railwaygazette.com, vlastní