Vysokorychlostní železniční spoje mezi Xi’anem, Wuhanem a Hongkongem zahájily provoz 5. ledna, kdy Čínské dráhy představily nový jízdní řád. Tyto spoje významně rozšiřují možnosti přepravy a zlepšují dopravní propojení v regionu. Čína zároveň pokračuje v intenzivních investicích do rozvoje dalších vysokorychlostních tratí po celé zemi.
Suzhou se stalo prvním městem na úrovni prefektury v Ťiang-su, které má přímé spojení s Hongkongem, a to díky otevření nové 163,5 km dlouhé linky Šanghaj Hongqiao – Suzhou Nan – Huzhou. Tato trať s maximální rychlostí 350 km/h výrazně zlepšila dopravní infrastrukturu a zvýšila kapacitu přepravy v oblasti delty řeky Jang-c‘-ťiang. Denně na ní nyní jezdí 110 vlaků, což je výrazný nárůst oproti dřívějším 38 vlakům denně. Tento krok podpoří ekonomické propojení regionů a přispěje k jejich dalšímu rozvoji.
Podle Národní správy železnic přesahuje celková délka železnic v oblasti delty řeky Jang-c‘-ťiang 15 000 km, přičemž polovina z nich jsou vysokorychlostní tratě. Nově otevřená trať mezi Šanghají a Huzhou zkrátila nejrychlejší dobu cestování z původních 2 hodin na pouhých 43 minut. Toto zlepšení nejen výrazně zvýšilo dostupnost regionu, ale také posílilo jeho ekonomickou integraci a přitažlivost pro obyvatele i turisty, kteří ocení rychlejší a pohodlnější cestování.

Celková délka čínské vysokorychlostní železniční sítě činí 47 000 km. V roce 2024 bylo do provozu uvedeno 3 000 km nových tratí, z toho 2 300 km vysokorychlostních, čímž se celková délka železniční sítě zvýšila na 162 000 km. Mezi nově otevřené trasy patří i úsek o délce 236,5 km v provincii Šan-tung, který spojuje město Changyi u Weifangu s okresem Zhifu v Yantai. Tato trasa o rychlosti 350 km/h je součástí nové osy spojující Tianjin, Weifang a Yantai.
V provincii Gansu byla zahájena výstavba úseku Wuwei – Zhangye na vysokorychlostní trati Lanzhou – Zhangye. Trasa o délce 244 km má být dokončena během tří let a zahrne nové stanice v Jinchang Nan, Shandan Bei a Zhangye Xi. Jedná se o třetí etapu trati s maximální rychlostí 250 km/h. První fáze, dlouhá 61 km, spojující Lanzhou Xi s letištěm Zhongchuan, byla dokončena v roce 2015. Druhá část o délce 193 km, vedoucí do Wuwei Dong, byla otevřena v roce 2024.
V roce 2024 přepravily čínské železnice 4,08 miliardy cestujících, což je nárůst o 10,8 % oproti roku 2023. Očekává se, že v roce 2025 počet vzroste na 4,28 miliardy, přičemž nákladní doprava se zvýší o 3 % na 5,18 miliard tun. Plánuje se investice 590 miliard jüanů a uvedení 2 600 km nových tratí, přičemž do roku 2030 má čínská železniční síť dosáhnout 180 000 km, z toho 60 000 km vysokorychlostních.
foto: Jimmy Chan – www.pexels.com
zdroj: www.railway-news.com