Moderní dálkové jednotky InterJet, které České dráhy nasazují na spoje Západní expres a Krušnohor, dosáhly významného milníku. Deset jednotek ujelo dohromady 10 milionů kilometrů. Každá z nich nyní postupně zamíří na první rozsáhlejší údržbu do šumperského závodu Škoda Pars.
Jednotky InterJet byly uvedeny do provozu v jízdním řádu 2022 a od té doby si každá z nich připsala přibližně jeden milion najetých kilometrů. Dohromady tak deset jednotek urazilo vzdálenost odpovídající třinácti zpátečním cestám mezi Zemí a Měsícem. Vlaky si rychle získaly oblibu mezi cestujícími a denně najedou v průměru více než 900 kilometrů.
Nejčastěji se tyto jednotky objevují na vnitrostátních linkách Západní expres (Praha – Plzeň – Cheb) a Krušnohor (Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb), kde nahradily starší soupravy a nabídly vyšší komfort. Podle Jiřího Ješety, člena představenstva ČD a náměstka pro osobní dopravu, přivedly tyto jednotky k železnici i cestující, kteří dříve dávali přednost jiným způsobům dopravy.
Vzhledem k počtu najetých kilometrů nyní České dráhy zahajují plánovanou obnovu stupně R1, tedy první rozsáhlejší revizi. Práce probíhají v závodě Škoda Pars v Šumperku a zahrnují mimo jiné vyvázání a kompletní kontrolu podvozků, revizi dvojkolí, brzd a dalších technických celků. Nevyhovující díly budou nahrazeny novými.
Pro zkrácení doby odstávky pořídily České dráhy systém výměnných podvozků. Díky němu se čas potřebný k údržbě zkrátí až na polovinu běžné doby. Každá jednotka po dokončení obnovy absolvuje zkušební jízdu rychlostí 160 km/h. Celý proces bude probíhat během následujících dvanácti měsíců a dílnami projde všech deset jednotek.

Výhodou InterJetů oproti starším vozům je delší interval mezi vyvazovacími obnovami. Zatímco běžné osobní vozy musejí na R1 po 500 tisíci kilometrech a modernější vozy typu UIC-Z po 750 tisících kilometrech, InterJety mají schválený limit až 1,2 milionu kilometrů. To znamená vyšší efektivitu provozu a nižší náklady na údržbu.
Jednotky byly vyrobeny konsorciem Siemens a Škoda Group, přičemž část výroby probíhala v Ostravě. Do provozu byly uvedeny na přelomu let 2021 a 2022. Každá pětivozová jednotka měří 132 metrů a nabízí 333 míst k sezení, včetně tří míst pro vozíčkáře a prostoru pro osm jízdních kol.
InterJety nabízejí klimatizaci, Wi-Fi, informační a zábavní systém, elektrické zásuvky, USB porty, dětské kino i prostory pro kočárky. Sedadla jsou polohovatelná ve druhé i první třídě. Uspořádání je velkoprostorové, s místy za sebou i proti sobě a se stoly. Speciálně upravená okna zajišťují lepší prostup mobilního signálu, a díky standardním UIC přechodům lze ke soupravě připojit další vozy dle potřeby.
Maximální provozní rychlost jednotek je 200 km/h. Kromě pravidelného nasazení na Západní expresy a spoje Krušnohor se InterJety objevily také na vybraných spojích Ostravan mezi Prahou a Žilinou. České dráhy tak pokračují v modernizaci dálkové dopravy s důrazem na komfort, spolehlivost a flexibilitu.
Úvodní foto: www.ceskedrahy.cz
Zdroj: tisková zpráva