iŽeleznice iŽeleznice

Itálie představila první vodíkový vlak Coradia Stream v rámci projektu H2iseO

Itálie – Společnost Gruppo FNM představila svůj první vodíkový vlak Coradia Stream v rámci projektu H2iseO. Tento krok znamená významný posun v ekologizaci železniční dopravy v regionu Lombardie.

Dne 13. února byl v italském Rovatu nedaleko Brescie slavnostně odhalen první vodíkový vlak společnosti FNM. Současně bylo představeno také nové depo a mobilní tankovací stanice. První pětivozová jednotka Coradia Stream, vybavená vodíkovými palivovými články, byla dodána 23. ledna po testování ve výrobním závodě Alstomu v Salzgitteru. Celkem FNM plánuje pořídit 14 těchto souprav s finanční podporou regionu Lombardie a státního fondu PNRR. Tento projekt představuje zásadní milník v zavádění vodíkových vlaků v Itálii.

Vodíkové vlaky a infrastruktura pro jejich provoz jsou součástí iniciativy H2iseO, jejímž cílem je dekarbonizace železniční dopravy na trase Brescia – Edolo. Nové depo v Rovatu, vybudované společností FerrovieNord, je prvním zařízením v Itálii speciálně určeným pro údržbu vodíkových vlaků. Zároveň zde vznikla první vodíková čerpací stanice, kterou dodala společnost Sapio, zabývající se obnovitelnými zdroji vodíku.

Slavnostního představení se zúčastnili významní představitelé regionu a železničního sektoru, včetně náměstka ministra dopravy Alessandra Morelliho, prezidenta Lombardie Attilia Fontany a zástupců FNM, FerrovieNord a Trenord. Také se zde představili klíčoví partneři projektu, jako jsou Alstom a Sapio. Prezident Lombardie Fontana zdůraznil, že tento krok potvrzuje vůdčí roli regionu v oblasti ekologické dopravy a technologických inovací. Do modernizace železniční dopravy bylo v posledních letech investováno 1,7 miliardy eur, což zahrnuje nákup 214 nových vlaků. Do příštího roku by měl být vozový park regionu zcela obnoven.

Projekt H2iseO, označovaný jako „Vodíkové údolí“, se zaměřuje na přeměnu železniční dopravy v oblasti Brescia – Iseo – Edolo, která prochází alpským údolím Valcamonica, zapsaným na seznamu UNESCO. Cílem projektu je nejen nasazení 14 vodíkových vlaků, které nahradí současné dieselové soupravy, ale také moderní depo v Rovatu, mobilní tankovací stanice a dalších tří zařízení pro výrobu, skladování a distribuci vodíku. Další čerpací stanice budou vybudovány v Brescii, Iseu a Edolu. Ve druhé fázi projektu se počítá s nasazením 40 vodíkových autobusů, které nahradí současné dieselové autobusy v oblasti Valcamonica.

První komerční provoz vodíkových vlaků se očekává v první polovině roku 2026. Vlaky budou jezdit nejen na 102,7 km dlouhé trati Brescia – Edolo, ale také na 5,8 km dlouhé větvi Rovato – Bornato – Calino. Část trasy mezi Marone a Edolem bude od 1. března uzavřena kvůli modernizaci infrastruktury a její znovuotevření je naplánováno na 7. září.

Depo v Rovatu disponuje pěti kolejemi pro odstavení souprav a dvoukolejnou údržbovou halou vybavenou inspekčními lávkami, servisními jámami a jeřábovou technikou. Součástí areálu je také venkovní mycí stanice a sklad náhradních dílů, kde je speciální prostor pro skladování trakčních baterií. Celkové investice do areálu v Rovatu dosahují 30 milionů eur, přičemž samotná vodíková čerpací stanice stála 1 milion eur. Financování probíhá prostřednictvím fondu PNRR.

Nové vodíkové vlaky Coradia Stream byly vyvinuty na základě modelu ETR 204 EMU, který společnost FNM označuje jako „Donizetti“ podle italského skladatele Gaetana Donizettiho. Podobné jednotky provozované společností Trenitalia nesou označení „Pop“. Alstom nedávno dokončil dodávku 41 třívozových a čtyřvozových jednotek „Donizetti“ pro společnost Trenord v rámci rozsáhlé obnovy vozového parku. Zatím není potvrzeno, zda budou vodíkové jednotky Coradia Stream rovněž pojmenovány „Donizetti“.

Čtyřvozová elektrická jednotka standardně měří 84,2 m a pojme až 517 cestujících, z toho 262 sedících. Vodíkové varianty mají navíc středový modul s palivovými články, čímž se jejich celková délka zvětšuje na 96,7 m. Tento vodíkový modul tvoří 12,9 % celkové délky vlaku. Pasažérské vozy jsou totožné s těmi v elektrických verzích.

FNM objednalo své vodíkové vlaky ve dvou sériích po šesti a osmi kusech, přičemž Alstom vyrábí čtyři další jednotky pro region Apulie. Každá jednotka pojme 260 cestujících, což je o dvě místa méně než u standardní elektrické verze. Maximální rychlost vodíkových vlaků je 140 km/h, zatímco elektrické verze dosahují až 160 km/h. Vlaky mají dojezd přes 600 km na jedno natankování vodíku.

Trenord momentálně dokončuje rozsáhlý program obnovy vozového parku za 1,7 miliardy eur, financovaný regionem Lombardie. Z celkem 214 nových vlaků je již 190 v provozu a zbývajících 24 bude dodáno během roku 2025. Kromě vlaků Alstom FNM nakoupila také dvoupodlažní jednotky Caravaggio od společnosti Hitachi a soupravy Stadler Flirt.

Projekt H2iseO je součástí širšího úsilí o dekarbonizaci dopravy v Itálii. Kromě Lombardie se podobné iniciativy realizují i v jiných regionech, například na Sardinii, kde regionální dopravce Azienda Regionale Sarda Trasporti objednal osm vodíkových vlaků od společnosti Stadler. Tyto jednotky budou nasazeny na úzkokolejné tratě v okolí Alghera a Sassari. Podobné vlaky objednala také železniční společnost Ferrovie della Calabria.

Podle radního pro dopravu a udržitelnou mobilitu regionu Lombardie Franca Lucenteho představuje vodíková technologie skutečnou revoluci v oblasti mobility. Umožňuje ekologičtější a efektivnější provoz nejen na železnici, ale také v autobusové a lodní dopravě. Využití vodíku v dopravě je klíčovým krokem k dosažení uhlíkové neutrality a dlouhodobé udržitelnosti.

foto: www.fnmgroup.it
zdroj: tisková zpráva