iŽeleznice iŽeleznice

Kalifornská vysokorychlostní železnice zveřejnila aktualizaci projektu pro rok 2025

Projekt kalifornské vysokorychlostní železnice se posouvá vpřed s novými strategiemi, investicemi a významnými milníky. Nejnovější zpráva o stavu projektu přináší přehled pokroku na úseku Merced – Bakersfield, financování a plánů na zefektivnění výstavby.

Na začátku března předložil Kalifornský úřad pro vysokorychlostní železnici státním zákonodárcům zprávu o aktuálním stavu projektu pro rok 2025. Dokument shrnuje klíčové informace o pokroku na hlavním úseku Merced – Bakersfield, financování a změnách v řízení projektu, které mají urychlit výstavbu.

Strategickým cílem úřadu je propojení kalifornské vysokorychlostní železnice s dalšími projekty rychlých spojení v jihozápadní části USA, včetně Brightline West a High Desert Corridor Joint Powers Authority. Tento integrovaný systém umožní cestujícím plynulé spojení mezi klíčovými destinacemi, včetně Las Vegas.

Nové vedení úřadu se soustředí na zajištění udržitelného financování, optimalizaci využití zdrojů a zefektivnění výstavby. Podle generálního ředitele Iana Choudriho je tento projekt víc než jen dopravní iniciativa. Představuje transformační investici, která ovlivní kalifornskou ekonomiku, infrastrukturu a ekologické směřování. Choudri zdůraznil, že vysokorychlostní železnice mění celá území a Kalifornie nebude výjimkou.

Od vydání Obchodního plánu 2024 se projekt posunul v několika klíčových oblastech. Zahájeny byly stavební práce v Kern County, v oblasti San Francisca došlo k úspěšné elektrifikaci systému Caltrain, a dokončeno bylo 18 mimoúrovňových křížení. Úsek Palmdale – Burbank získal environmentální schválení a díky dohodám s místními úřady byla nastavena opatření pro ekologickou kompenzaci. Projekt také přinesl významné ekonomické přínosy. Vytvořeno bylo 14 700 pracovních míst a vygenerována ekonomická aktivita ve výši 21,8 miliardy USD. Kromě toho bylo zajištěno 99 % pozemků potřebných pro výstavbu trasy Merced – Bakersfield.

Rozpočet projektu na kapitálové výdaje se pohybuje mezi 26,7 a 29,7 miliardy USD, přičemž do roku 2030 je k dispozici 14,9 miliardy USD. Klíčovým bodem bylo posílení federálního financování v prosinci 2023, zejména pro úsek Merced – Bakersfield. V lednu 2025 proběhlo průmyslové fórum, na kterém úřad jednal se soukromými investory o dalším financování. Zároveň probíhá revize projektových standardů, která by mohla vést k úsporám v nákladech i čase.

Kalifornská vysokorychlostní železnice čelí několika strategickým rizikům, včetně nejistoty financování, zajištění a správy pozemků, koordinace s třetími stranami, podpory ze strany zákonodárců a údržby infrastruktury. Mezi hlavní výzvy patří schvalovací procesy, energetická infrastruktura a správa majetku. Úřad však již úspěšně vyřešil problémy jako kontrola kvality stavby, personální posílení a financování prodloužení do Bakersfieldu.

V současnosti probíhá komplexní revize celého projektu, od metodologie nákladů až po plánování výstavby. Tato nová analýza, zahájená na podzim 2024 pod novým vedením, pomůže optimalizovat efektivitu a přinese konkrétní úpravy, které budou představeny v doplňkové zprávě v létě 2025.

Kalifornská vysokorychlostní železnice postupně nabývá reálných obrysů a její propojení s dalšími rychlodráhami přinese revoluci v cestování napříč jihozápadem USA.

Úvodní foto: www.hsr.ca.gov
Zdroj: tisková zpráva