Legendární motorové lokomotivy řady T 478.1, později označované jako 751 a modernizované na 749, letos slaví úctyhodných 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy historickou lokomotivu T 478.1001 na vybrané pravidelné vlaky na jižní Moravě. Železniční fanoušci a veřejnost tak budou mít možnost obdivovat ikonickou lokomotivu v akci.
České dráhy připravily pro tuto příležitost speciální nasazení historické lokomotivy na několik pravidelných vlaků. V termínu od 22. do 24. listopadu se Bardotka objeví na úseku mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Luhačovicemi a také na spojích mezi Starým Městem a Brnem. Tímto způsobem si mohou fanoušci připomenout slavnou éru těchto strojů, které v minulosti dominovaly na mnoha tratích u nás.
Lokomotivy T 478.1, vyráběné v pražském závodě ČKD, se poprvé objevily v roce 1964. Byly vybaveny motorem K 6 S 310 DR a elektrickým přenosem výkonu, díky čemuž dosahovaly maximální rychlosti 100 km/h a výkonu 1 103 kW. Celkem bylo vyrobeno 312 kusů, přičemž část byla určena pouze pro nákladní dopravu.
Historie ČKD
ČKD (Českomoravská Kolben-Daněk) bylo založeno v roce 1927 sloučením strojírenských firem Českomoravská-Kolben a Breitfeld-Daněk. Stalo se jednou z nejvýznamnějších průmyslových společností Československa, zaměřenou na výrobu lokomotiv, tramvají, strojů a elektrických zařízení. Po zestátnění v roce 1945 se firma proslavila exportem po celém světě. Po roce 1989 však čelila úpadku kvůli ztrátě trhů a neúspěšné privatizaci. ČKD oficiálně zaniklo, ale jeho dědictví dodnes připomínají ikonické produkty, například dieselové lokomotivy a tramvaje.
V průběhu 90. let prošly mnohé z těchto lokomotiv modernizací. Elektronické regulátory a elektrické vytápění nahradily původní technologie, což prodloužilo životnost těchto strojů. Některé z nich se dostaly i do rukou soukromých dopravců a stále je lze spatřit v provozu.
První vyrobený prototyp, označený jako T 478.1001, je dnes ikonickým muzejním exponátem. Lokomotiva, vyrobená v roce 1964, získala Zlatou medaili na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1966. Po ukončení pravidelného provozu v roce 1986 prošla opravami a od roku 2002 je chráněnou památkou. V současnosti o ni pečuje nadšenecká skupina ve strojové stanici Tišnov, která se postarala i o odstranění následků havárie motoru z roku 2019.
Lokomotivy řady T 478.1 si mezi železničáři získaly přezdívky jako Zamračená podle jejich výrazného tvaru nebo Bardotka díky údajné podobnosti s poprsím slavné herečky Brigitte Bardot. Tyto přezdívky dodnes odkazují na jejich nezaměnitelný design, který je symbolem české železniční historie.
Lokomotiva bude v rámci oslav nasazena na následující spoje:
Pátek 22. listopadu
- Sp 1767 Brno hl. n. (13:28) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:26)
Sobota 23. listopadu
- R 892 Veselí nad Moravou (7:00) – Staré Město u Uherského Hradiště (7:20)
- R 883 Staré Město u Uherského Hradiště (8:33) – Luhačovice (9:20)
- R 888 Luhačovice (10:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (11:20)
- R 887 Staré Město u Uherského Hradiště (12:33) – Luhačovice (13:20)
- R 884 Luhačovice (14:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:20)
Neděle 24. listopadu
- R 885 Staré Město u Uherského Hradiště (10:33) – Luhačovice (11:20 h)
- R 886 Luhačovice (12:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (13:20 h)
- R 889 Staré Město u Uherského Hradiště (14:33) – Luhačovice (15:20 h)
- R 882 Luhačovice (16:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (17:20 h)
- Sp 1774 Staré Město u Uherského Hradiště (18:27) – Brno hl. n. (20:33 h)
foto: www.ceskedrahy.cz
zdroj: tisková zpráva, vlastní