WiFi připojení zdarma je na palubách vlaků Leo Express standardem, ale nyní je ještě rychlejší díky nasazení 5G sítě. Pokrytí internetem během jízdy vzrostlo na téměř 100 %, což se projevilo nárůstem průměrné denní spotřeby dat z 61 na 313 GB na jeden vlak. Tento upgrade, výsledkem spolupráce s telekomunikačními operátory, je prvním krokem v digitální transformaci Leo Express, která zahrnuje i zavedení systému objednávek občerstvení.
Díky technologii 5G a využití paralelního připojení od operátorů Vodafone a T-Mobile dosahuje internetové pokrytí ve vlacích Leo Express téměř 100 %, v závislosti na dostupnosti a vytížení základnových stanic. To umožňuje cestujícím zůstat online po celou dobu cesty. „5G nabízí bezkonkurenční rychlost, stabilitu a ultra nízkou latenci, která je, vzhledem k vysokým rychlostem, jakými naše vlaky jezdí, nesmírně důležitá,” říká Richard Erben, IT ředitel Leo Express.
Investice do 5G WiFi ve výši 1,25 milionu korun umožnila zvýšit pokrytí z 60 % na téměř 100 %. Denní spotřeba dat na jeden vlak nyní dosahuje až 1,3 TB, což odpovídá stažení 325 000 písní nebo 300 filmů v HD kvalitě. „Tento milník odráží náš závazek k digitální inovaci a spokojenosti cestujících. Zákazníci mohou na palubě sledovat filmy a videa na streamovacích službách, bez problémů se připojí na videohovor a z vlaku tak zvládnou vyřešit veškeré pracovní záležitosti. Studenti mohou sledovat online přednášky, každý může bez problémů poslouchat hudbu nebo podcasty,” dodává Erben.
Historie 5G sítě
Historie 5G sítě začala kolem roku 2012, kdy byly zahájeny výzkumy pro budoucí mobilní komunikaci, reagující na rostoucí potřeby vyšší rychlosti a kapacity. V roce 2016 byly stanoveny první standardy 5G, které zahrnovaly rychlejší přenosy dat, nižší latenci a schopnost připojit více zařízení. První komerční 5G sítě byly spuštěny v roce 2019 v Jižní Koreji, USA a Evropě. 5G přináší rychlosti až 10 Gbps, latenci pod 1 ms a umožňuje masivní připojení zařízení, což podporuje rozvoj IoT, autonomní dopravy a chytrých měst. Technologii se postupně rozšiřuje po celém světě.
Další novinkou, kterou Leo Express připravuje, bude možnost online objednávky občerstvení přímo přes palubní portál. Cestující si tak budou moci jednoduše objednat jídlo a nápoje, které jim stevard doručí přímo na jejich místo. Kromě toho bude zavedena i možnost upgradovat svou jízdenku, například z Economy na Premium, která nabízí ještě více komfortu, včetně občerstvení v ceně.
Leo Express také klade důraz na přístupnost vlaků pro všechny. Všechny jejich vlaky jsou nízkopodlažní, což usnadňuje nástup a výstup pro osoby na vozíku nebo rodiče s kočárkem. Mobilní aplikace Leo Express je přizpůsobena nevidomým díky hlasové navigaci. Plná digitalizace jídelního lístku navíc usnadní cestování také nevidomým a neslyšícím cestujícím.
foto: www.leoexpress.com
zdroj: tisková zpráva, vlastní