Rekonstrukce Masarykova nádraží v Praze postupuje mílovými kroky. Po více než roce stavebních prací jsou viditelné nové základy pro nástupiště, sloupy pro zastřešení i unikátní vyvýšená platforma, která v budoucnu propojí nádraží s okolními čtvrtěmi. Dokončení je plánováno na rok 2027.
Pražské Masarykovo nádraží prochází již více než rok rozsáhlou modernizací, která zásadně promění nejen samotné kolejiště, ale i jeho propojení s městským prostorem. V rámci přestavby vzniknou nová nástupiště a přibudou dvě další koleje. Jejich celkový počet tak vzroste na devět, čímž se zvýší kapacita celé stanice. Nad kolejištěm zároveň vyrůstá nová vyvýšená platforma, která propojí Masarykovo nádraží s Florencí a hlavním nádražím.
Výstavbě předcházel archeologický průzkum, po němž následovalo odstranění části kolejí a přeložka inženýrských sítí a kabelů. V roce 2023 probíhaly práce především na první koleji pod Vítkovem, aktuálně se pracuje na koleji druhé a na rekonstrukci přilehlých opěrných zdí. V samotné stanici probíhá betonáž dílců pro budoucí platformu a zároveň vznikají nová nástupiště.
Na konci letošního roku by mělo být dokončeno nástupiště u nových kolejí číslo 8 a 9. Zvláště devátá kolej nabídne zajímavou novinku, nástup i výstup bude možný z obou stran vlakové soupravy, přičemž cestující budou moci vystoupit přímo do ulice Na Florenci. Tím se výrazně zkrátí přestupní trasy.
Stavební práce provádějí společnosti STRABAG Rail a STRABAG. Celkové náklady projektu dosahují 3,97 miliardy korun, přičemž dokončení je plánováno na léto 2027. Projekt „Modernizace a dostavba ŽST Praha Masarykovo nádraží“ je spolufinancován Evropskou unií prostřednictvím Nástroje pro propojení Evropy (CEF), národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Rekonstrukce Masaryčky je součástí širšího projektu Praha – Letiště – Kladno, který zahrnuje celkem jedenáct staveb. Dokončena již byla například rekonstrukce historického Negrelliho viaduktu. V současnosti se kromě Masarykova nádraží pracuje také na úseku Bubny – Výstaviště a mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Ještě letos by měla začít modernizace trati z Ruzyně do Kladna, v příštím roce se pak plánuje výběr zhotovitele úseku z Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích.
Součástí informační kampaně Správy železnic je i nově spuštěná webová stránka zeleznicenaletiste.cz, kde zájemci najdou aktuální vizualizace, přehled jednotlivých etap a odpovědi na nejčastější dotazy veřejnosti týkající se železničního spojení na Letiště Václava Havla. Cílem projektu je umožnit cestujícím pohodlnou a rychlou cestu z centra Prahy na letiště již kolem roku 2030.
Úvodní foto: www.zeleznicenaletiste.cz
Zdroj: tisková zpráva