Praha se dočká zásadní proměny železničního uzlu. Vznikne 10,6 kilometru tunelů s pěti novými podzemními stanicemi, které odlehčí dopravě a přiblíží vlaky cestujícím v centru. Výstavba má začít v roce 2035 a skončit o dvanáct let později.
Ministerstvo dopravy schválilo ambiciózní projekt, který výrazně změní železniční dopravu v Praze. Centrální komise vybrala variantu, jež zahrnuje dvě samostatné tunelové trasy o délce 10,6 kilometru a pět nových podzemních stanic. Hlavní novinkou bude dvoupatrová centrální stanice přímo pod Hlavním nádražím, kterou doplní zastávky v Karlíně, na Václavském a Karlově náměstí a na Florenci.
Podle ministra dopravy Martina Kupky budou tunely propojeny ve dvou úrovních pod hlavním nádražím. Jeden povede pod stávajícími podchody na nástupiště, zatímco druhý bude o úroveň níže. Obě části propojí eskalátory a vestibuly, které vzniknou na náměstí Winstona Churchilla a v nové odbavovací hale hlavního nádraží.

Nové trasy budou mít kapacitu až 16 vlaků za hodinu v každém směru. „Vzniknou podzemní zastávky v Karlíně, na Václavském náměstí a Karlově náměstí a také částečně zahloubená zastávka na Florenci. Nové trasy pomohou oddělit dálkovou a regionální dopravu. Tím se udrží komfort cestování, navíc při minimálním dopadu na životní prostředí. Předpokládané celkové náklady této varianty jsou ve výši 185 miliard korun,“ vysvětlil Pavel Paidar ze Správy železnic. Celkové náklady na projekt jsou odhadovány na 185 miliard korun.
Výstavba, která by měla začít v roce 2035 a skončit kolem roku 2047, přinese významné zkrácení docházkové vzdálenosti pro cestující, odvede část dopravy ze silnic a zvýší plynulost veřejné dopravy. Schválená varianta nyní zamíří do strategických dopravních plánů a územních rozvojových zásad.
foto: www.endlessworks.cz
zdroj: tisková zpráva