iŽeleznice iŽeleznice

Nové soupravy FLIRT od Stadleru zvýší komfort na lince Arlanda Express

Švýcarský výrobce Stadler dodá sedm moderních vlakových souprav FLIRT švédské společnosti A-Train AB, která provozuje linku Arlanda Express mezi stockholmským centrálním nádražím a letištěm Arlanda. Vlaky budou nasazeny do provozu koncem roku 2029, součástí zakázky je také dlouhodobá smlouva na údržbu.

Společnost Stadler získala zakázku od švédského železničního dopravce A-Train AB na dodávku sedmi vícesystémových vlakových souprav typu FLIRT s opcí na další soupravu. Vlaky budou vyráběny v závodě Stadleru v oblasti Rýnského údolí ve švýcarském kantonu Sankt Gallen a budou sloužit na vytížené trati mezi letištěm Arlanda a hlavním nádražím ve Stockholmu. Zahájení provozu se plánuje na konec roku 2029.

Kromě samotné dodávky vozidel obsahuje smlouva také komplexní kontrakt na údržbu po dobu 15 let. Celková hodnota zakázky činí přibližně 350 milionů švýcarských franků. Smlouva byla podepsána v sídle společnosti Stadler v Bussnangu v kantonu Thurgau. Výroba nových vlaků začne na konci roku 2026.

Nové soupravy FLIRT budou plně přizpůsobeny požadavkům dopravce A-Train AB. Interiér bude navržen v duchu skandinávského stylu, který je známý světlými, otevřenými prostory a pohodlným, moderním vybavením. Design vlaku navazuje na estetiku salonku A-Train Lounge na stockholmském nádraží. Cestující se mohou těšit na různorodé zóny sezení, včetně skupinových pohovek nebo klidových zón pro pohodlné a nerušené cestování.

Soupravy dlouhé 165 metrů jsou navrženy s ohledem na specifické klimatické a provozní podmínky Skandinávie. Jsou téměř dvakrát delší než současné vlaky a nabídnou celkem 323 míst k sezení, což představuje navýšení kapacity o více než 50 %. Kromě toho budou vozy bezbariérové, vybavené prostory pro vozíčkáře, velkými regály na zavazadla i přehledným zákaznickým pultem.

Vlaky budou jezdit rychlostí až 200 km/h a díky vysoké tažné síle nabídnou rychlé a spolehlivé spojení mezi městem a letištěm. Významnou předností je také dvojí výška nástupních dveří (1150 mm a 760 mm), která zajistí kompatibilitu s různými výškami nástupišť na trati. Nové vlaky tak nabídnou jak výkon, tak komfort.

„Tato zakázka znovu ukazuje, jak flexibilní a přizpůsobitelná je naše platforma FLIRT – jak po technické, tak designové stránce. Těší nás, že A-Train AB vložil důvěru právě do nás a že budeme moci vůbec poprvé dodat soupravy pro prestižní linku Arlanda Express. Patnáctiletá smlouva na údržbu potvrzuje, že i v tomto ohledu jsme zárukou nejvyšší kvality,“ uvedl Peter Spuhler, předseda správní rady Stadleru.

„Touto investicí pokračujeme v našem závazku poskytovat špičkový zákaznický servis – s moderními, tichými a přesnými vlaky. Vidíme jasný nárůst volnočasových cestujících, kteří volí Arlanda Express, a zvýšená kapacita nám umožní přivítat jich ještě více. Děkuji společnosti Stadler, že podpořila naši vizi proměnit cestování na letiště a umožnila nám dělat neočekávané skutečností,“ uvedl generální ředitel A-Train AB Magnus Zetterberg.

Nová flotila vlaků postupně nahradí stávající soupravy, které byly dodány jiným výrobcem již v roce 1999. Tyto starší vlaky doslouží právě na konci roku 2029, kdy jim skončí plánovaná životnost, tedy přesně ve chvíli, kdy budou nové soupravy FLIRT od Stadleru připraveny k plnému nasazení do provozu na lince Arlanda Express.

Úvodní foto: www.stadlerrail.com
Zdroj: tisková zpráva