Od ledna do konce června 2024 probíhal sběr dat, který se týkal vítězného návrhu na úpravy území hlavního nádraží v Praze, Nový Hlavák. Respondentům byly nabídnuty otázky, které se věnovaly komplexnímu pohledu na celý návrh Nového Hlaváku. Z výsledků je zřejmé, že veřejnost vnímá pozitivně zejména návrh parku Vrchlického sady a jeho propojení s odbavovací halou a Fantovou budovou.
Pozitivní ohlasy má také možnost rozšíření krátkodobého parkování či nová tramvajová trať, která povede od Národního muzea přes ulici Politických vězňů do Washingtonovy ulice, dále k odbavovací hale a poté Opletalovou ulicí do Bolzanovy ulice.
Z ankety, která byla mezi lidmi provedena v období od 10. do 28. ledna 2024 vyplývá fakt, že většina veřejnosti vítá nové řešení parku Vrchlického sady, které povede k větší přehlednosti a pocitu bezpečí. Náměstek primátora hl. města Prahy, uvedl názor veřejnosti, že park Vrchlického sady je místem, kde se necítí příjemně, ani bezpečně. Nový návrh je sestaven tak, aby v parku nevznikala temná místa a zákoutí, ale vznikly zde plochy, kde budou moci být například trhy či zimní kluziště.
Historie hlavního nádraží v Praze
Pražské hlavní nádraží, původně nazvané Nádraží císaře Františka Josefa, bylo otevřeno v roce 1871. Navrhl ho architekt Vojtěch Ignác Ullmann, později prošlo několika rozšířeními a modernizacemi. V roce 1901 přibyla známá Fantova budova, postavená podle návrhu architekta Josefa Fanty, která se stala dominantou nádraží. V 70. a 80. letech 20. století proběhla zásadní rekonstrukce, při níž byla postavena podzemní odbavovací hala a nádraží se propojilo s trasou metra. Hlavní nádraží je dnes nejdůležitějším dopravním uzlem v České republice a jednou z nejvytíženějších železničních stanic ve střední Evropě.
Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ, si uvědomuje potřebu změny nádraží zejména kvůli nárůstu počtu cestujících. Na řadě jsou projekty vysokorychlostních tratí, rozvoj příměstské dopravy v souvislosti s železničním uzlem Praha či dostavba metra D.
Vše, co povede k modernímu a funkčnímu nádraží má mezi lidmi zelenou. K některým částem návrhu se objevily připomínky, kterými se nyní bude zabývat architektonická studie, kterou připravují architekti ze studia Henning Larsen Architects.
Informace o projektu naleznete na webové stránce novyhlavak.com.
foto: www.endlessworks.cz
zdroj: tisková zpráva, vlastní