Dne 23. prosince 2004 se na Masarykově nádraží v Praze psala historie. Vlaková jednotka Pendolino poprvé vyrazila na svou pravidelnou trasu s cestujícími do Děčína. Během dvaceti let provozu přepravily tyto moderní soupravy zhruba 20 milionů cestujících, staly se symbolem komfortu a v roce 2025 by mohly dosáhnout rychlosti 200 km/h v pravidelném provozu.
Byl 23. prosinec 2004, krátce po desáté hodině, když se na pražském Masarykově nádraží shromáždili železniční nadšenci, fotografové a zvědavci, aby byli svědky historického okamžiku. Rychlík 772 s jednotkou Pendolino poprvé vyrazil s cestujícími na pravidelné lince z Prahy do Děčína. Odpoledne se souprava vrátila zpět do hlavního města a zahájila tak éru moderního a komfortního cestování po českých kolejích. Od té doby Pendolina přepravila zhruba 20 milionů cestujících a stala se symbolem rychlosti a spolehlivosti na železnici.
Doménou těchto jednotek se stala linka mezi Prahou a Ostravou, kde dodnes nabízejí nejrychlejší a nejpohodlnější spojení. Pendolina však v minulosti zajížděla i do Vídně, Bratislavy nebo Žiliny. V současnosti spojují Ostravsko s Plzní, Mariánskými Lázněmi, Chebem a Karlovými Vary. Po dokončení instalace zabezpečovacího systému ETCS by se v roce 2025 měla jednotka Pendolino vrátit na linku Košičan, spojující Prahu s Košicemi.

Rok 2025 by mohl přinést významný milník v historii české železnice. Pendolina se mají stát prvními vlaky, které v pravidelném provozu dosáhnou rychlosti 200 km/h. Tento krok umožní nejen systém ETCS, ale i technologie aktivního naklápění vozové skříně, která umožňuje bezpečné projíždění zatáček vyššími rychlostmi. Vlaky jsou navíc vybaveny pro provoz na třech napájecích soustavách a disponují moderními technologiemi, které zajišťují bezpečný a plynulý provoz.
České dráhy dnes provozují šest a půl jednotky Pendolino ze sedmi původně dodaných společností Alstom. Tyto soupravy dohromady najezdily již 39 milionů kilometrů, což odpovídá sedmi cestám z Prahy na Měsíc a zpět pro každou jednotku. Pendolina nabízejí 331 míst k sezení, z toho 52 v první třídě a jsou vybavena moderními technologiemi pro pohodlí cestujících, včetně Wi-Fi, klimatizace, zásuvek, dětského kina a audiovizuálního informačního systému. Vlaky Pendolino tak zůstávají i po dvaceti letech symbolem pokroku a pohodlí na českých kolejích.
foto: www.ceskedrahy.cz
zdroj: tisková zpráva