iŽeleznice iŽeleznice

Pendolino slaví 20 let českého rychlostního rekordu a připravuje se na 200 km/h v pravidelném provozu

Před 20 lety, 18. listopadu 2004, vytvořila elektrická jednotka Pendolino 680.001 český železniční rychlostní rekord 237,04 km/h. Tento milník je symbolem pokroku naší železniční dopravy a naznačuje směr dalšího rozvoje rychlostní železnice v Česku.

Rekordní rychlost byla dosažena na trati mezi Brnem a Břeclaví, konkrétně v úseku mezi Vranovicemi a Podivínem, při zkušební jízdě. Jednotka Pendolino, vyrobená společností Alstom, ukázala potenciál moderní železniční dopravy a i po dvaceti letech patří mezi nejrychlejší a nejoblíbenější vlaky Českých drah.

„I když má český rychlostní rekord už 20 let a České dráhy dnes provozují i rychlejší lokomotivy, patří Pendolina stále k našim nejrychlejším a nejkomfortnějším vlakům, které jsou u našich zákazníků velmi oblíbené. Stále nabízejí nejrychlejší cestování mezi Prahou a Ostravou a chystáme se na to, že se stanou také prvními vlaky, které u nás pojedou komerční rychlostí 200 km/h. Věřím, že rychlost 200 km/h svezeme naše zákazníky v Česku už v roce 2025,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

České dráhy v současnosti provozují šest kompletních sedmivozových jednotek Pendolino a několik vozů ze sedmé jednotky. Tyto vlaky zajišťují provoz vlaků SuperCity Pendolino na klíčových spojích mezi Prahou a Ostravou, mezi Ostravou a Karlovými Vary a brzy se vrátí i na trasu Praha – Košice.

iŽeleznice
foto: www.ceskedrahy.cz

Vlaky SuperCity Pendolino patří mezi nejrychlejší spoje v Česku. Při maximální povolené rychlosti 160 km/h na našich tratích zvládnou trasu z Ostravy do Prahy (356 km) za 3 hodiny a 9 minut a mezi Svinovem a Libní (346 km) za 2 hodiny a 54 minut s cestovní rychlostí až 119 km/h. Jednotky řady 680 Pendolino mají konstrukční rychlost 230 km/h, schválené jsou však pro 200 km/h. S výkonem 4 000 kW, délkou 185 metrů a kapacitou 327 míst jsou vybaveny pro různé napájecí soustavy a aktuálně na nich probíhá instalace systému ETCS pro zvýšení bezpečnosti.

Česká železnice má bohatou historii rychlostních rekordů. Mezi nejvýznamnější patří:

  • Slovenská strela (1936): Rychlostní rekord 148 km/h byl dosažen motorovým vozem M 290.002 na trati mezi Olomoucí a Zábřehem na Moravě.
  • Parní lokomotiva 498.106 (1964): Na okruhu ve Velimi dosáhla rychlosti 162 km/h, což je nejvyšší rychlost československé parní trakce.
  • Elektrická lokomotiva E 469.3030 (1972): Na stejném okruhu dosáhla rychlosti 219 km/h díky pokročilým podvozkům. Lokomotiva je dnes známá jako 124.001 a stále patří společnosti VUZ.
  • Motorová lokomotiva T 499.0001 (1976): Prototyp dosáhl rychlosti 176 km/h, ale nikdy se nedostal do sériové výroby.

Dnešní rekordmanem mezi lokomotivami je stroj 1216.903, který při schvalovací jízdě v Rakousku 17. ledna 2011 dosáhl rychlosti 253 km/h. U nových lokomotiv Siemens Vectron, které jsou určeny pro komerční provoz rychlostí až 230 km/h, lze očekávat podobně vysoké výkony.

Jednotky Pendolino stále zůstávají jedním z nejdůležitějších pilířů české železniční dopravy. Po instalaci ETCS a schválení pro rychlost 200 km/h se očekává, že budou i nadále poskytovat rychlé a komfortní spojení mezi klíčovými městy. České dráhy tak pokračují v tradici rychlostních rekordů, ale zároveň přinášejí inovace, které zvyšují bezpečnost i pohodlí cestujících.

foto: www.ceskedrahy.cz
zdroj: tisková zpráva