Praha a Středočeský kraj vyhlásily výběrové řízení na železničního dopravce, který od roku 2029 zajistí provoz velkokapacitních elektrických vlaků na klíčových tratích po dobu 30 let.
Středočeský kraj a hlavní město Praha zveřejnily zadávací dokumentaci k největší soutěži na železničního dopravce v historii České republiky. Nový provozovatel bude mít na starosti flotilu moderních elektrických jednotek s kapacitou nejméně 380 míst k sezení. Kontrakt bude uzavřen na 30 let s předpokládanou hodnotou zakázky ve výši až 142 miliard korun. Hlavní město Praha by mělo zaplatit 73,7 miliardy korun, zbytek uhradí Středočeský kraj.
Podle radního Středočeského kraje pro veřejnou dopravu a mobilitu Petra Boreckého se jedná o historický krok, který umožní efektivně reagovat na dynamický rozvoj regionu a rostoucí nároky na dopravu. Vlaky nabídnou vyšší komfort odpovídající standardům moderních západních metropolí. Podle Zdeňka Hřiba, prvního náměstka pražského primátora pro oblast dopravy, nové jednotky umožní navýšení počtu spojů v pražské aglomeraci a budou nasazeny také na chystanou trať na Letiště Václava Havla. Zároveň postupně nahradí zastaralé dieselové soupravy na linkách do Mladé Boleslavi a Kladna.
Zakázka byla připravována téměř dva roky, přičemž na její transparentnosti se podílela i organizace Transparency International. Dopravce bude vybrán na základě nabídkového řízení, v němž uchazeči předloží předběžné nabídky do poloviny května. Výsledkem výběrového řízení bude nejen nový provozovatel, ale i zajištění výrobce nových vlaků, aby mohly být soupravy nasazeny od roku 2029.

Nové elektrické jednotky budou splňovat vysoké technické a provozní nároky a nabídnou moderní design, klimatizaci, bezbariérový přístup, Wi-Fi připojení a USB nabíjení. Požadovaná kapacita soupravy činí minimálně 380 míst k sezení, včetně sklopných sedadel, přičemž první třída poskytne alespoň 22 míst v uspořádání 2+1. Každá jednotka bude vybavena minimálně třemi toaletami a dvěma místy pro cestující na vozíku, včetně mechanické nájezdové rampy. Cyklisté budou mít k dispozici nejméně 18 míst, jejichž počet se v letním režimu zvýší na 36. Multifunkční oddíly zároveň nabídnou alespoň šest míst pro kočárky.
Komfort cestujících zajistí dostatečný počet zásuvek, v první třídě bude jedna na každé sedadlo a ve druhé třídě jedna na dvě sedadla. Kromě toho bude k dispozici i bezdrátové nabíjení v pevných stolcích. Součástí bude také klimatizace odpovídající normě EN 14750. Předpokládá se, že do zahájení provozu bude objednáno minimálně 60 nových jednotek. Další rozšíření bude záviset na infrastrukturních projektech, jako je modernizace trati na Letiště Václava Havla či výstavba spojení do Mladé Boleslavi.
Pro minimalizaci rizik během soutěže proběhly předběžné konzultace s evropskými výrobci železničních vozidel, aby se do výběrového řízení mohlo zapojit co nejvíce z nich. Klíčovým problémem byly dlouhé dodací lhůty a náročný schvalovací proces. Následně se konzultovalo i s dopravci, kde se řešilo financování, způsob pořízení flotily a provozní specifikace. Získané poznatky bylo nutné zapracovat do zadávací dokumentace, což prodloužilo její přípravu, ale snížilo riziko budoucích průtahů.
Úvodní foto: www.endlessworks.cz
Zdroj: tisková zpráva