iŽeleznice iŽeleznice

Přesnost vlaků Českých drah se v roce 2024 mírně zlepšila

Přesnost vlaků Českých drah zaznamenala v minulém roce zlepšení. Načas podle evropských standardů jelo 87,6 % spojů, což je druhý nejlepší výsledek od roku 2016. Celkem se jednalo o 2 154 326 vlaků z vice než 2,4 milionu sledovaných spojů. Statistiky zahrnují nejen odjezdy z výchozích a příjezdy do cílových stanic, ale i časy příjezdů a odjezdů ve většině zastávek po trase.

Oproti roku 2023 se přesnost vlaků zvýšila o 0,2 %, což představuje téměř 3 tisíce spojů navíc. Další zlepšení přesnosti železniční dopravy je ovšem závislé především na vnějších faktorech, které dopravce nemůže přímo ovlivnit. České dráhy se loni podílely pouze na 12,5 % všech případů zpoždění. Pokud by byla hodnocena pouze zdržení způsobená samotným dopravcem, jako jsou technické závady na lokomotivách a vozech, dosahovala by přesnost dokonce 98,7 %. Přesto se dopravce snaží přesnost vlaků dlouhodobě zlepšovat, mimo jiné i díky investicím do moderních vozidel, které přesahují desítky miliard korun.

O něco větší podíl na zpoždění vlaků měl provozovatel dráhy (18 %), především kvůli výlukám a závadám na infrastruktuře. Největší část zpoždění (69,5 %) byla způsobena jinými faktory, jako je míjení vlaků na jednokolejných tratích, čekání na přípoj, nepříznivé povětrnostní podmínky nebo zásahy složek integrovaného záchranného systému. Nejvýraznější dopad na jízdní řád měly události, které vedly k několikahodinovému přerušení provozu, například popadané stromy, sesuvy půdy či nehody na přejezdech a střety s osobami v kolejišti.

Nejpřesnější byly vlaky v únoru (91,8 %), březnu (91,6 %) a prosinci (89,8 %), zatímco nejnižší přesnost byla zaznamenána v září (82,8 %), kdy rozsáhlé povodně způsobily zpomalení či dočasné přerušení provozu. Následky těchto událostí se projevily ještě v říjnu a listopadu. Průměrné zpoždění vlaku bylo pouhé 2 minuty a 36 sekund, přičemž zpoždění způsobené pouze dopravcem dosahovalo průměrně jen 48 sekund. Spolehlivost spojů byla rovněž vysoká – odřeknuto nebo nahrazeno autobusy bylo pouze 0,78 % spojů, přičemž většina těchto případů souvisela s povodněmi a jejich důsledky.

foto: www.endlessworks.cz
zdroj: tisková zpráva