Správa železnic ve spolupráci s Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj (EBRD) představila klíčové parametry historicky prvního železničního PPP projektu v České republice. Na prezentaci v pražské Fantově budově, které se zúčastnilo přes 200 investorů, stavebních firem a financujících institucí, zaznělo, že projekt modernizace železničního spojení mezi Prahou-Veleslavínem a Letištěm Václava Havla je připraven k zahájení.
„Investorský den dal jasně najevo, že výběrové řízení na koncesionáře je na dosah,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Dodal, že projekt bude vycházet z úspěšného PPP modelu dálnice D4, přizpůsobeného specifikům železniční dopravy.
Plánovaná modernizace zahrnuje výstavbu multimodálního terminálu Dlouhá Míle a nové zastávky Praha-Liboc. Podle Mojmíra Nejezchleba, náměstka ředitele Správy železnic, je hlavním cílem to, aby v roce 2030 jezdily vlaky z centra Prahy přímo na letiště. Tímto krokem se zlepší dopravní dostupnost města i letiště a sníží se emise CO2.
Výběrové řízení na koncesionáře má být vyhlášeno ještě letos, přičemž kvalifikační fáze prověří zkušenosti uchazečů s obdobnými projekty. Poradenství EBRD pak zajistí profesionálně vedenou soutěž, která s největší pravděpodobností přiláká široké portfolio kvalifikovaných uchazečů.
Tento pilotní projekt by mohl otevřít cestu pro další železniční projekty, včetně vysokorychlostních tratí. Miroslav Linhart z Deloitte Advisory zdůraznil význam tohoto projektu pro Prahu i celou republiku. Projekt podle jeho slov bude mít zásadní pozitivní dopad na cestovní ruch, hospodářský růst i životní prostředí.
foto: AFRY a Pavlíček Hulín architekti
zdroj: tisková zpráva