Správa železnic zveřejnila první video, které ukazuje plánovaný tunel mezi Prahou a Berounem. S délkou 24,7 kilometrů se po dokončení stane jedním z nejdelších drážních tunelů v Evropě. Stavba, jejíž náklady dosáhnou přibližně 50 miliard korun, má zásadně změnit železniční dopravu mezi Prahou a západem Čech.
Správa železnic získala pro tunel souhlasné stanovisko EIA, které je klíčovým krokem pro zahájení stavby. Podle aktuálních plánů má příprava projektu začít v roce 2028, samotná ražba v roce 2031 a dokončení je plánováno na rok 2038. Tunel zkrátí cestovní dobu mezi Prahou a Berounem na pouhých 13 minut a stane se zásadním infrastrukturním milníkem pro českou železnici.
Projekt počítá s maximální rychlostí 200 km/h. Před Smíchovem se rychlost sníží na 120 km/h, zatímco před Berounem bude omezení na 160 km/h. Nákladní doprava bude tunel využívat s maximální rychlostí 120 km/h. Nová infrastruktura tak významně odlehčí stávající železniční síti a zlepší nejen cestování pro cestující, ale i logistiku nákladní dopravy.
Stavba tunelu je vnímána jako zásadní krok k modernizaci železniční dopravy v České republice. Zároveň představuje významný technologický a inženýrský projekt, který bude mít dlouhodobý pozitivní dopad na mobilitu i ekonomiku regionu. Správa železnic nyní pokračuje v přípravě projektové dokumentace. Podrobné informace o projektu jsou dostupné také v informačních materiálech.
foto: Správa železnic
zdroj: www.spravazeleznic.cz, YouTube