iŽeleznice iŽeleznice

Stadler dodal první jednotku CITYLINK TramTrain pro německý Saarbrücken

Reklama Railpartner

Společný evropský projekt přináší do Saarbrückenu moderní vozidla typu TramTrain, která mohou bez problémů jezdit jak po tramvajových, tak po železničních tratích. Nová vozidla nabídnou vyšší komfort, efektivitu a ekologičtější provoz. Do roku 2028 postupně nahradí dosluhující vozový park, který je v provozu téměř tři desetiletí.

V pondělí 9. června 2025 byl v Saarbrückenu-Brebachu slavnostně představen první vůz typu TramTrain CITYLINK pro dopravce Saarbahn. Jde o první z až 504 jednotek, které švýcarský výrobce Stadler dodá konsorciu šesti dopravních podniků z Německa a Rakouska. Saarbahn si závazně objednal 28 vozidel s opcí na dalších 21. Stadler bude zajišťovat jejich kompletní údržbu po celou dobu provozu.

Projekt s názvem VDV-TramTrain představuje výjimečnou mezinárodní spolupráci v oblasti kolejové dopravy. Všechna vozidla vznikají ve výrobním závodě společnosti Stadler ve Valencii a jsou konstruována tak, aby mohla bez problémů jezdit jak po tramvajových, tak i železničních tratích. V rámci schvalovacího procesu již některé vozy absolvovaly jízdy na zkušebním okruhu ve Velimi, testy elektromagnetické kompatibility v Mnichově a klimatické zkoušky ve Vídni.

Právě tyto testy potvrdily, že jednotky zvládnou provoz i za extrémních teplotních podmínek. TramTrainy určené pro Saarbahn navíc získají schválení pro přeshraniční provoz až do francouzského města Saargemünd. Většina statických i dynamických zkoušek provedených na těchto vozidlech bude platná také pro jednotky ostatních členů konsorcia, což výrazně snižuje celkové náklady projektu.

Nové jednotky CITYLINK mají tři články, délku 37,2 metru a šířku 2,65 metru. Standardní výbava zahrnuje klimatizaci v prostoru pro cestující i řidiče, bezbariérový nástup, prostorné víceúčelové zóny a možnost individuální konfigurace podle potřeb jednotlivých dopravců. Modulární koncepce umožňuje vysokou míru přizpůsobení, a přitom zachovává jednotnou výrobní platformu.

Zástupci města Saarbrücken, Sárska i dopravců při slavnostní prezentaci zdůraznili, že nové vozidlo není jen technickou modernizací, ale i symbolem přeshraniční spolupráce a společné evropské mobility. Projekt je vnímán jako důležitý krok směrem k udržitelné, pohodlné a moderní dopravě v regionu i mimo něj. Saarbahn očekává uvedení prvních jednotek do pravidelného provozu v první polovině roku 2026.

Postupná obměna stávající flotily, která cestujícím sloužila téměř tři desetiletí, by měla být dokončena do začátku roku 2028. Díky jednotné platformě CITYLINK, sdílenému schvalovacímu procesu a centralizované výrobě ve Valencii se v rámci konsorcia šesti dopravních podniků podařilo vytvořit projekt, který podle jeho koordinátorů názorně ukazuje, jak může vypadat efektivní a úspěšná spolupráce v evropské železniční dopravě.

Úvodní foto: Patrick Biegaj – Saarbahn
Zdroj: tisková zpráva