Francouzská společnost SYSTRA získala prestižní zakázku na technickou a projektovou podporu nové vysokorychlostní železniční trati Ligne Nouvelle Sud-Ouest (LNSO). Tento strategický projekt propojí Bordeaux s Toulouse a Dax a výrazně zkrátí cestovní doby v jihozápadní Francii. LNSO navazuje na stávající trať Tours–Bordeaux a vytvoří tzv. „Y-koridor“ o celkové délce 418 kilometrů.
SYSTRA bude na základě devítiletého kontraktu, uděleného agenturou GPSO společnosti SNCF Réseau, pracovat až do roku 2034. Přibližně 100 odborníků, především v Bordeaux a Toulouse, se zaměří na technické plánování, ekologické hodnocení, finanční dohled a zavádění inovativních, udržitelných řešení. Společnost se tak stává klíčovým partnerem při realizaci jednoho z největších železničních projektů v Evropě.
Celková délka nové tratě dosáhne 418 kilometrů a přinese významné zrychlení železniční dopravy v regionu. Kromě toho budou vystavěny tři nové stanice a dvě zastávky. Projekt ovlivní více než 110 obcí a předpokládá se, že v průběhu výstavby a provozu vytvoří přibližně 10 000 pracovních míst. Stavba má také posílit regionální ekonomiku a zlepšit napojení periferních oblastí na hlavní města.

Díky nové trati se například cesta z Paříže do Toulouse zkrátí z 4 hodin a 10 minut na přibližně 3 hodiny a 10 minut. Spojení mezi Bordeaux a Toulouse se zrychlí z 2 hodin na 1 hodinu a 5 minut. Výrazného zlepšení se dočká i mezinárodní spojení – cesta z Bordeaux do Barcelony se zkrátí o celou hodinu, z 4 hodin a 50 minut na 3 hodiny a 50 minut.
První úsek trasy mezi Bordeaux a Toulouse by měl být dokončen v roce 2032, poté bude následovat úsek Sud-Gironde–Dax. Celý projekt je spolufinancován francouzskou vládou, regionálními samosprávami a Evropskou unií. Financování je rozděleno přibližně v poměru 40 % stát, 40 % místní autority a 20 % EU, což potvrzuje jeho strategický význam jak pro národní, tak i evropskou dopravní politiku a rozvoj udržitelné mobility.
Úvodní foto: SYSTRA
Zdroj: tisková zpráva