iŽeleznice iŽeleznice

V Číně vstoupil do ostrého provozu první vlak metra z uhlíkových vláken

V Číně byl uveden do ostrého provozu první vlak metra, jehož konstrukce využívá uhlíková vlákna. Nová souprava CETROVO 1.0, vyvinutá společností CRRC ve spolupráci s Qingdao Metro Group, začala minulý měsíc vozit cestující na lince 1 čchingského metra.

Tento technologický průlom představuje první použití uhlíkových kompozitů ve hlavních nosných strukturách vlakové soupravy určené pro pravidelný provoz s cestujícími. Díky lehčím materiálům nabízí vlak nejen vyšší energetickou efektivitu, ale také delší životnost a lepší jízdní vlastnosti.

Konstrukce CETROVO 1.0 využívá uhlíková vlákna nejen v karoserii, ale také v podvozcích a dalších klíčových strukturálních částech. Tato technologie přináší výrazné snížení hmotnosti, což vede ke snížení spotřeby energie i provozních emisí. Ve srovnání s tradičními kovovými konstrukcemi je celková hmotnost soupravy o 11 % nižší, přičemž podvozky váží až o 50 % méně. To umožňuje snížení spotřeby energie při provozu o 7 %, což v průměru znamená úsporu 130 tun oxidu uhličitého ročně na jednu soupravu.

Použití uhlíkových vláken také zlepšuje jízdní komfort, protože tento materiál lépe tlumí vibrace a snižuje hlučnost. Díky vyšší pevnosti a lepším bezpečnostním parametrům má konstrukce vyšší odolnost vůči nárazům a únavě materiálu, což prodlužuje životnost soupravy.

Odlehčování vozidel je v železničním průmyslu klíčovým trendem vedoucím k efektivnějšímu a ekologičtějšímu provozu. Snížení hmotnosti vlaku bez kompromisů v pevnosti přispívá k nižší spotřebě energie a odpovídá širším snahám o vývoj udržitelnější a úspornější železniční dopravy.

foto: www.crrcgc.cc
zdroj: tisková zpráva