iŽeleznice iŽeleznice

Vodíkové vlaky Siemens Mireo Plus H přinášejí bezemisní dopravu do Bavorska

Siemens Mobility zahájil výrobu tří vodíkových jednotek Mireo Plus H pro Südostbayernbahn. Nové vlaky objednané spolkovou zemí Bavorsko začnou jezdit koncem roku 2026 a nahradí stávající dieselové soupravy. Kromě výrazného snížení emisí nabídnou vysoký komfort, moderní výbavu i rychlé plnění vodíkem.

Společnost Siemens Mobility spustila výrobu bezemisních vodíkových vlaků určených pro provoz na síti dopravce Südostbayernbahn. Tři dvouvozové jednotky Mireo Plus H byly objednány spolkovou zemí Bavorsko a do provozu budou nasazeny koncem roku 2026. Vlaky nahradí stávající dieselové soupravy vyjíždějící z Mühldorf a významně přispějí ke snižování emisí CO₂, hluku i výfukových plynů v celém regionu.

Jednotky Mireo Plus H budou nasazeny na neelektrifikované trase Mühldorf – Tüßling – Burghausen, dlouhé 32,3 kilometru, a obslouží celkem osm stanic. Vodík potřebný pro jejich provoz bude vyráběn přímo v Mühldorfu v nové elektrolyzérně napájené stoprocentně zelenou elektřinou, kterou postaví Deutsche Bahn.

Vlaky nabídnou devět míst pro jízdní kola, speciální vysokofrekvenčně propustná okna pro lepší mobilní signál a pohodlný nástup díky nízkopodlažnímu řešení. Pro bezpečný a efektivní provoz budou vybaveny evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Spolu se samotnou dodávkou vlaků získal Siemens Mobility také servisní smlouvu na zajištění vodíkového zásobovacího systému.

„Jsme hrdí, že můžeme dodat vodíkové vlaky Mireo Plus H společnosti Deutsche Bahn a tím umožnit bezemisní mobilitu v našem domovském regionu,“ uvedl Andre Rodenbeck, výkonný ředitel divize kolejových vozidel Siemens Mobility. „Naše technologie nabízí vysokou účinnost, silný výkon, dlouhý dojezd a nízkou hlučnost.“

Cornelia Würtz, výkonná ředitelka DB RegioNetz Verkehrs GmbH, k tomu dodává: „Vodíkové vlaky jsou klíčovým prvkem strategie Deutsche Bahn směřující ke klimatické neutralitě. Nasazením jednotek Mireo Plus H urychlujeme přechod k udržitelné železniční dopravě na jihovýchodě Bavorska.“

Mireo Plus H je moderní vlak vycházející z osvědčené regionální platformy Siemens Mobility, nabízené s elektrickým, bateriovým i vodíkovým pohonem. Vodíková varianta kombinuje palivový článek na střeše a lithium-iontové baterie pod podlahou. Vlak dosahuje výkonu 1,7 MW, zrychluje až 1,1 m/s² a jede maximálně 140 km/h. Na jednu nádrž ujede až 1 200 km v závislosti na terénu a jízdním stylu. Díky inteligentnímu řízení energie a lehké hliníkové konstrukci má nízké provozní náklady. Plnění vodíkem trvá přibližně 15 minut.

Vodíkové vlaky se považují za ekologickou náhradu za dieselové soupravy, protože během provozu vypouštějí pouze vodní páru. Nabízejí flexibilitu díky možnosti provozu na neelektrifikovaných tratích, nižší hlučnost a nulové lokální emise. Siemens Mobility tak opět potvrzuje svou roli lídra v oblasti udržitelné mobility a inovativních řešení pro regionální dopravu.

Úvodní foto: press.siemens.com
Zdroj: tisková zpráva