Deutsche Bahn (DB) navázaly novou spolupráci s Trenitalií a Rakouskými spolkovými drahami (ÖBB). Výsledkem budou přímé spoje z Mnichova do Milána a Říma, které od prosince 2026 posílí mezinárodní železniční dopravu v Evropě.
Nové mezistátní spoje mezi Mnichovem a italskými metropolemi začnou jezdit na konci roku 2026. Jde o součást pilotního projektu podpořeného Evropskou komisí, který má za cíl posílit přeshraniční železniční spojení. Tento projekt je jedním z deseti vybraných záměrů, které mají přispět k rozvoji mezinárodní dopravy po kolejích a ke snížení emisí v rámci evropské dopravní politiky.
Spoje budou zajišťovat vysokorychlostní vlaky Frecciarossa 1000, které již od roku 2015 provozuje Trenitalia na vnitrostátních i mezinárodních tratích. Jednotky o délce 200 metrů nabídnou osm vozů a kapacitu až 462 sedících cestujících. Nově vyráběné soupravy od společností Hitachi a Alstom budou upraveny tak, aby mohly legálně a technicky operovat také na německých a rakouských tratích, čímž se rozšíří jejich využití mimo Itálii, Francii a Španělsko.
Trať z Mnichova do Milána povede přes Bolzano, Trento, Rovereto, Veronu a Brescii. Na lince z Mnichova do Říma se počítá se zastávkami v Innsbrucku, Bolzanu, Trentu, Roveretu, Veroně, Bologni a Florencii. Obě trasy jsou navrženy tak, aby nabídly atraktivní spojení s vysokou úrovní komfortu, rychlosti i přímého napojení významných měst v regionu.

Podle Michaela Petersona, člena představenstva DB pro dálkovou dopravu, je evropská železnice čím dál více propojená a lidé stále častěji hledají udržitelné možnosti cestování přes hranice. Dodal, že takto ambiciózní projekty jsou možné pouze díky spolupráci napříč dopravci i státy. Právě proto je partnerství mezi DB, ÖBB a Trenitalií klíčovým předpokladem úspěchu.
Další rozšíření mezinárodní sítě plánuje Deutsche Bahn na prosinec 2028, kdy mají začít jezdit spoje z Milána a Neapole až do Berlína. Předpokládaná doba jízdy mezi Milánem a Berlínem bude přibližně šest a půl hodiny, z Neapole do Berlína osm a půl. Tyto časy se ještě zkrátí po otevření tunelu Brenner na konci roku 2032, který zásadně zlepší plynulost dopravy v alpském regionu.
Evropský komisař pro udržitelnou dopravu a turistiku Apostolos Tzitzikostas označil novou spolupráci za důkaz pokroku v oblasti vysokorychlostní železniční dopravy. Zdůraznil, že právě přeshraniční spojení mají zásadní význam pro moderní a ekologickou mobilitu. Projekt Mnichov–Řím–Milán je podle něj důležitým krokem na cestě k propojenější Evropě po železnici.
Úvodní foto: Cristian Manieri – www.pexels.com
Zdroj: www.railway-news.com