Dopravce Leo Express v roce 2024 překonal miliardovou hranici v tržbách, přepravil o více než dva miliony cestujících více než v předchozím roce a jako velký dopravce dosáhl nejvyšší dochvilnosti v České republice. Kromě rekordních výsledků společnost výrazně investovala do zabezpečení, modernizace vlaků, zlepšení cestovního komfortu a digitalizace služeb, aby nadále zvyšovala kvalitu a efektivitu své dopravy.
Leo Express zakončil rok 2024 s rekordními výsledky. Na základě auditovaných údajů dosáhl konsolidovaných tržeb ve výši 1,018 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o více než 400 milionů. Společnost přepravila 3,8 milionu cestujících, tedy o více než dva miliony více než v předchozím roce. Vlaky dopravce najely celkem 4,6 milionu vlakokilometrů a v oblasti dochvilnosti se Leo Express umístil na prvním místě mezi většími dopravci v České republice s průměrným zpožděním pouhých 0,03 minuty na jeden vlakokilometr.
Finanční výsledky společnosti zaznamenaly zásadní zlepšení. Konsolidovaný EBITDAR, tedy zisk před úroky, daněmi, odpisy, amortizací a nájemným, přesáhl 330 milionů korun. Čistý zisk činil 43,5 milionu korun, zatímco o rok dříve šlo pouze o 4 miliony korun. Výsledky podle vedení společnosti odrážejí dlouhodobé investice do kvality a rostoucí důvěru zákazníků. Vzestup zájmu cestujících byl patrný jak na komerčních linkách, tak v regionech jako Orlicko nebo slovenské Podunajsko.
Cestující podle společnosti oceňují pohodlné nízkopodlažní vlaky s moderní výbavou, jako je WiFi připojení, klimatizace či kvalitní občerstvení, které se nově zavádí i na regionálních linkách. Vedení Leo Express považuje dosažené výsledky za potvrzení správného směru a dodává, že funkční klimatizace zůstává garancí, pokud by selhala, cestující dostanou jízdné zpět. Firma zároveň uvádí, že i v loňském roce si udržela vysoký standard v oblasti bezpečnosti, hygieny a komfortu.

V roce 2024 Leo Express významně investoval do modernizace vozového parku a technického zázemí. Vlaky na trase Praha – Ostrava a dále do Polska a na Slovensko byly vybaveny zabezpečovacím systémem ETCS, jehož nasazení přišlo na 119 milionů korun. Současně byl vyškolen personál a dopravce stihl zahájit provoz s tímto systémem včas. Vedle toho firma provedla renovaci 865 sedaček, z toho 20 určených pro osoby se sníženou pohyblivostí, přičemž byly použity kvalitnější a odolnější materiály.
Renovace sedaček zahrnovala výměnu podsedáků, opěrek i kompletní přečalounění do elegantního matného koženého designu. Všechny nové sedačky splňují nejnovější bezpečnostní normy včetně certifikace nehořlavosti. Dopravce tak podle svých slov zvyšuje komfort cestování a zároveň prodlužuje životnost zařízení ve svých soupravách. Investice šly také do zvýšení pokrytí internetovým připojením, které se během roku zvýšilo ze 60 % na téměř 100 %.
K lepší konektivitě přispěla instalace 5G WiFi technologie za 1,25 milionu korun, přičemž další posílení pokrytí přinese instalace 5G opakovačů v hodnotě 24 milionů korun. Na tento projekt Leo Express získal dotaci. Společnost připravuje zavedení online objednávkového systému přímo na místo cestujícího, ale zachová i možnost objednávek u stevarda. Interně firma pokračuje v digitalizaci firemních procesů, kde využívá nástroje s umělou inteligencí ke zvýšení efektivity.

Další významnou investicí bude takzvaná dualizace, díky níž budou moci vlaky Leo Express jezdit jak na stejnosměrný, tak na střídavý elektrický proud. Projekt v hodnotě 400 milionů korun je podpořen dotací z Operačního programu Doprava 2021–2027 a spolufinancován Evropskou unií. Úpravy vlaků provede společnost Stadler, která zvítězila ve výběrovém řízení. Firma tak rozšíří provozní flexibilitu svých souprav v rámci české i přeshraniční sítě.
V rámci regionální dopravy spustil Leo Express testovací provoz tzv. coffee corner, kde si cestující mohou zdarma vychutnat kávu a čaj. Projekt běží v krajích Orlicko a Podunajsko a dopravce v něm plánuje pokračovat. Zároveň připravuje zavedení prodejních automatů s občerstvením ve vlacích a testovací provoz kiosku na pražském hlavním nádraží, kde si cestující budou moci jednoduše zakoupit jízdenky. Podobné kiosky plánuje společnost i v dalších stanicích.
Ekologické aspekty zůstávají jednou z priorit Leo Express. Od roku 2020 umožňuje cestujícím dobrovolně kompenzovat svou uhlíkovou stopu příspěvkem na výsadbu stromů. Za uplynulé čtyři roky se díky těmto příspěvkům podařilo vykompenzovat více než 830 tun CO₂ a vysadit přes 200 stromů. V samotném roce 2024 cestující díky využití vlaků Leo Express snížili svou uhlíkovou stopu oproti automobilové dopravě o přibližně 123 500 tun CO₂.
Úvodní foto: www.leoexpress.com
Zdroj: tisková zpráva