iŽeleznice iŽeleznice

Škoda Group uzavřela rok 2024 s rekordním ziskem a silným růstem zakázek

Reklama Railpartner

Škoda Group dosáhla v roce 2024 mimořádných hospodářských výsledků. Meziročně zvýšila provozní zisk EBITDA o 185 % na 62 milionů eur a objem nových zakázek vzrostl o 74 % na rekordních 1,7 miliardy eur. Společnost rovněž výrazně investovala do výzkumu a vývoje, čímž posílila svou pozici mezi předními evropskými inovátory v oblasti železniční a městské mobility.

Rok 2024 byl pro Škoda Group přelomovým obdobím. Společnost dosáhla výrazného růstu v hospodářských výsledcích i technologickém rozvoji. Objem nových zakázek se meziročně zvýšil o 74 % na celkových 1,7 miliardy eur (43 miliard Kč) a provozní zisk EBITDA vzrostl o 185 % na 62 milionů eur (1,55 miliardy Kč). V průběhu roku vzniklo celkem 432 nových vozidel, mezi nimi tramvaje, trolejbusy, elektrické vlaky a vozy. Významného zlepšení bylo dosaženo i v oblasti elektrických komponentů, kde Škoda Group vyrobila téměř 3000 kusů trakčních zařízení, motorů a kontejnerů.

Podle generálního ředitele Petra Novotného přinesly výsledky potvrzení, že strategie zaměřená na inovace se vyplácí. Jako klíčové příklady zmínil bateriové vlaky, chytré depo v Tampere, antikolizní systém pro tramvaje či automatické řízení vlaků. Novotný uvedl, že investice do výzkumu a vývoje ve výši přes 87 milionů eur (2,2 miliardy Kč) se promítly do konkrétních výsledků v podobě zakázek na nových trzích a upevnění pozice v oblasti moderní mobility.

Finanční ředitel Jaroslav Zoch doplnil, že rok 2024 byl také obdobím stabilizace a zvýšení ziskovosti skupiny. Kromě racionalizace nákladů a zefektivnění interních procesů se zaměřili i na posílení výrobní a dodavatelské kapacity. Výroba překonala hranici 5,2 milionu výrobních hodin, čímž se skupina připravila na realizaci zakázek v hodnotě 3,4 miliardy eur, které má aktuálně nasmlouvány.

Mezi nejvýznamnější kontrakty loňského roku patří výroba 15 bateriových vlaků pro České dráhy, dodávka elektrických jednotek do Bulharska včetně 15letého servisu, a také první spolupráce s RegioJetem. Dále pokračovala realizace opčních smluv na tramvaje pro města Brno a Tampere. Úspěšné byly rovněž dodávky trolejbusů pro České Budějovice, Pardubice a Brno. Skupina posílila také svou pozici v oblasti elektrických komponentů pro vozidla v několika evropských zemích.

Silnou stránkou Škoda Group v roce 2024 byly investice do vývoje nových technologií. Společnost se díky projektu ComfortJet podílela na výrobě vysokorychlostních jednotek pro České dráhy a vstoupila tak mezi přední evropské výrobce rychlovlaků. Významnou inovací se staly také jednotky s akutrolejovým pohonem pro stejnosměrnou trakci, které kombinují napájení z troleje a baterie, což je ideální pro regionální a příměstskou dopravu.

Důležitým milníkem byla i dodávka 110 jednotek RegioPanter, z nichž čtyři bateriové již slouží v Moravskoslezském kraji. Tyto soupravy každoročně ušetří více než 200 000 litrů nafty a sníží emise CO₂ o 500 tun. Škoda Group zároveň představila prototyp nové tramvaje pro Prahu, na jejíž výrobě se podílí 230 dodavatelů, z toho 76 % z Česka. Tento projekt přispívá k rozvoji domácího průmyslu i zaměstnanosti.

Škoda Group si v roce 2024 připsala také řadu ocenění. V rámci Railway Technology Awards získala uznání v kategoriích inovace, bezpečnost a diverzita. Tramvaj určená pro německé město Bonn obdržela prestižní Red Dot Award za produktový design. V anketě Randstad Award se skupina umístila na druhém místě mezi nejatraktivnějšími zaměstnavateli v českém výrobním sektoru, čímž potvrdila svou sílu i na poli lidských zdrojů.

Výhled na rok 2025 zůstává optimistický. První čtvrtletí potvrzuje pokračující růst klíčových ukazatelů a expanzi na mezinárodních trzích. Škoda Group se i nadále zaměřuje na vývoj digitálních a chytrých technologií pro řízení dopravy, servisních služeb a automatizaci vozidel. Firma tím potvrzuje svou ambici stát se evropským lídrem v oblasti udržitelné a moderní mobility.

Úvodní foto: www.ceskedrahy.cz
Zdroj: tisková zpráva