Skupina ČD vykázala v roce 2024 konsolidovaný hospodářský výsledek před zdaněním ve výši 1,3 miliardy Kč dle mezinárodních standardů IFRS. Samotná akciová společnost České dráhy dosáhla zisku 2,1 miliardy Kč.
V roce 2024 České dráhy převzaly do svého majetku 141 nových jednotek a lokomotiv. Do modernizace vozového parku investovaly rekordních 18 miliard korun. Cestujícím bylo nabídnuto více než 22 tisíc míst k sezení v moderních soupravách, zejména v regionech, kde byly nasazeny nové elektrické jednotky RegioPanter a motorové RegioFoxy. V dálkové dopravě začaly pravidelně jezdit nové soupravy ComfortJet v kompletní devítivozové sestavě.
Segment osobní dopravy vykázal zisk 635 milionů korun, což je meziročně o 12 milionů více. Počet přepravených cestujících vzrostl na 168,8 milionu, přepravní výkon dosáhl 8,3 miliardy osobokilometrů. V přepočtu tak každý obyvatel České republiky využil vlak v průměru 15krát za rok. Tržby z osobní dopravy přesáhly 33 miliard korun, což představuje nárůst o více než 3 miliardy oproti roku 2023.
Na konci roku 2024 byly do zkušebního provozu nasazeny první bateriové jednotky RegioPanter, které nyní jezdí v Moravskoslezském kraji. Jedná se o první krok k širšímu využívání bezemisní trakce v České republice. V příštích letech by na koleje mohlo vyjet až 120 těchto akumulátorových vlaků.
Významné investice směřovaly i do opravárenského a technického zázemí. V Havlíčkově Brodě a Chebu začala výstavba nových servisních hal, rozsáhlé modernizace probíhají v Olomouci a připravují se projekty v Českých Budějovicích, Hradci Králové, Praze a České Třebové. Investice do údržby a servisní infrastruktury v roce 2024 přesáhly jednu miliardu korun. Do roku 2031 plánují České dráhy do této oblasti vložit přes 12 miliard korun.

Nákladní doprava se v roce 2024 potýkala s nepříznivými podmínkami napříč evropským trhem. Tradiční komodity, jako hnědé uhlí, hutní materiály nebo dřevo, zaznamenaly výrazný pokles, což vedlo ke snížení celkového přepravního objemu na 56,7 milionu tun. Nejvýraznější propad zaznamenal tuzemský trh.
Na tuto situaci ČD Cargo reagovalo restrukturalizací. Došlo ke snižování nadbytečných kapacit, úbytku vozů, lokomotiv i zaměstnanců a ke změnám v produktové nabídce. Transformací prochází i služba jednotlivých vozových zásilek, která je v dosavadní podobě ekonomicky neudržitelná.
Segment nákladní dopravy zakončil rok se ztrátou 945 milionů korun. Hospodářský výsledek ovlivnily především účetní operace spojené se zeštíhlením firmy, tvorbou rezerv na odstupné a snížením hodnoty zbytného majetku. Tyto položky přesáhly jednu miliardu korun. Ztráta bude kryta z nerozděleného zisku minulých let a nejde o přímý výdaj, ale o odpovědnou účetní úpravu pro zajištění transparentnosti hospodaření.
Výroční zpráva Skupiny ČD za rok 2024 je k dispozici na oficiálních webových stránkách Českých drah, kde zájemci najdou podrobné informace o hospodaření, investicích i zprávu nezávislého auditora. Komentář k výsledkům přidal také předseda představenstva Michal Krapinec, který jej zveřejnil na svém profilu na síti LinkedIn.
Úvodní foto: www.ceskedrahy.cz
Zdroj: tisková zpráva