Společnost Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS) objednala 20 nových jednotek Stadler pro linku RegioExpress (RE5) mezi Solothurnem a Bernem, které budou uvedeny do provozu v letech 2028 – 2030. Moderní vlaky zlepší komfort, zvýší kapacitu a nabídnou pokročilé technologie. Výroba proběhne ve švýcarském Bussnangu.
RBS zahájila v prosinci 2023 výběrové řízení na 20 třívozových jednotek, které nahradí nejstarší flotilu a zvýší kapacitu linky RE5. Kontrakt za 190 milionů CHF byl podepsán v listopadu 2024 ve Worblaufenu a vlaky budou vyrobeny v Bussnangu, kantonu Thurgau. „Stadler nás přesvědčil kvalitou, plánováním a spolehlivostí,“ uvedl ředitel RBS Fabian Schmid. Nové jednotky podle něj zvýší atraktivitu veřejné dopravy a zlepší komfort cestujících.
Peter Spuhler, předseda představenstva Stadler Rail, při podpisu smlouvy uvedl: „Jsme nadšeni, že nám RBS znovu důvěřuje, a že můžeme již potřetí pro ně vyrobit vlaky. Tento projekt je důkazem dobré spolupráce a našich schopností dodávat vlaky kombinující komfort, spolehlivost a moderní design.“

Nové jednotky o délce 60 metrů, které lze spojovat do trojitých souprav o celkové délce 180 metrů, zvýší kapacitu až o 50 % během dopravních špiček. Nabídnou bezbariérové vstupy s výsuvnými schůdky, multifunkční prostory pro kočárky, kola a zavazadla, 21 míst v první třídě a 118 míst ve druhé třídě včetně sklápěcích sedadel. Součástí moderního vybavení je ekologická klimatizace a zásuvky u sedadel.
První tři nové jednotky budou vyrobeny v roce 2026 a uvedeny do provozu mezi roky 2027 a 2028. Po testovací fázi a zaškolení strojvedoucích budou zbývající vlaky postupně nasazeny v období let 2029 až 2030. Tyto moderní soupravy nahradí stárnoucí vlaky Seconda, které po více než 30 letech provozu vyžadují stále náročnější údržbu. Nové vlaky zároveň zvýší kapacitu regionální dopravy a pomohou uspokojit rostoucí poptávku na trase Solothurn až Bern.
Úvodní foto: Stadler
Zdroj: tisková zpráva