Společnost Stadler podepsala smlouvu s Rhaetian Railway (RhB) a Matterhorn Gotthard Railway (MGBahn) na výrobu a dodávku jedenácti nových lokomotiv pro úzkokolejný rozchod. Osm lokomotiv vyrobených v Bussnangu (Švýcarsko) bude určeno pro RhB a tři pro MGBahn. Nové stroje nahradí starší lokomotivy na konci jejich životnosti a umožní harmonizaci a rozšíření vozového parku. Hodnota zakázky činí přibližně 100 milionů švýcarských franků.
Hybridní lokomotiva pro úzkokolejný rozchod představuje inovativní řešení, které umožňuje provoz jak na elektrické napájení z troleje, tak prostřednictvím dieselových motorů. Tento design zvyšuje flexibilitu a efektivitu provozu. Lokomotivy mají čtyři nápravy, jednotlivé pohony na každé z nich a dosahují maximální rychlosti 100 km/h. Výroba těchto strojů proběhne ve švýcarském Bussnangu.
Společnost RhB plánuje díky pořízení osmi nových lokomotiv vyřadit z provozu pět starších strojů. Tři dodatečné lokomotivy budou rozmístěny podél tratí, aby pomohly rychleji řešit provozní problémy. Vzhledem k tomu, že mnohé úseky tratí jsou nepřístupné ze silnice, je rychlé odstranění uvízlých nebo porouchaných vlaků klíčové. Lokomotivy budou také splňovat požadavky na stále častější stavební a údržbové činnosti.
MGBahn pořizuje tři nové lokomotivy, které nahradí zastaralé modely HGm 4/4 61-62 a budou sloužit k údržbě infrastruktury i zimnímu provozu, zejména při odklízení sněhu na průsmyku Oberalp. Podobné lokomotivy si objednaly i další společnosti: MOB v říjnu 2024 zakoupila šest strojů, zatímco MBC uzavřely 10. prosince 2024 smlouvu se Stadlerem na jednu lokomotivu. Tato spolupráce mezi členy skupiny RAILplus, kam patří i RhB, umožňuje sdílení nákladů na vývoj a výrobu, což přináší významné úspory a efektivitu.
foto: Oliver Bumann – de.wikipedia.org
zdroj: tisková zpráva