iŽeleznice iŽeleznice

Stadler dodá ozubnicové vlaky pro Transports Publics du Chablais

Společnost Transports Publics du Chablais (TPC) a výrobce kolejových vozidel Stadler podepsali smlouvu na dodávku 13 speciálně navržených ozubnicových vlaků. Zakázka v hodnotě přibližně 140 milionů švýcarských franků představuje významný milník v modernizaci tratí Aigle-Leysin a Bex-Villars-Bretaye a zároveň výrazně zvýší komfort cestujících.

Nové vlaky dodá Stadler na začátku roku 2028 a jejich uvedení do provozu je plánováno na září téhož roku. Postupně nahradí stávající soupravy a přinesou nejen plynulejší provoz, ale i výrazné zlepšení dostupnosti, kapacity a pohodlí cestujících. Každý vlak nabídne 112 pohodlných sedadel s velkými panoramatickými okny a celkovou kapacitu přibližně 250 osob.

Díky nízké nástupní výšce pouhých 350 mm bude přístup usnadněn i pro osoby se sníženou pohyblivostí a rodiče s kočárky, čímž se splní požadavky švýcarského zákona o rovných příležitostech pro osoby se zdravotním postižením (BehiG). Nová vozidla poskytnou více prostoru pro zavazadla, jízdní kola a lyže a budou vybavena moderním informačním systémem, který zpříjemní cestování.

Díky pokročilým technologiím a optimalizovanému provozu zajistí vlaky plynulejší a pohodlnější jízdu. Součástí inovací je také systém rekuperace energie při jízdě z kopce, který pomůže zvýšit energetickou účinnost a snížit spotřebu elektrické energie.

S celkovou investicí 140 milionů švýcarských franků, která zahrnuje nejen nákup vozidel, ale i náhradní díly, jde o největší modernizační projekt od založení železničních linek Aigle-Leysin a Bex-Villars-Bretaye. Stadler navrhl nová vozidla tak, aby odpovídala náročným topografickým podmínkám tratí provozovaných společností TPC.

Vlaky jsou konstruovány pro stoupání až 230‰ a zvládají i úzké oblouky, které se na historické síti TPC vyskytují. Další výjimečností těchto souprav je možnost přechodu mezi ozubnicovým a adhezním režimem, což jim umožní využití i v městském provozu v Aigle a Bex podobně jako tramvaje. Všech 13 jednotek bude vyrobeno ve výrobním závodě Stadler v Bussnangu v kantonu Thurgau.

„Po obnově vozidel na linkách Aigle-Ollon-Monthey-Champéry v roce 2016 a Aigle-Sépey-Diablerets v roce 2024 představuje tato objednávka poslední etapu modernizace železniční flotily TPC. Tento nákup je součástí širšího projektu rozvoje infrastruktury, který zahrnuje například prodloužení trasy Aigle-Leysin až k úpatí lyžařských vleků. Naším cílem je zvýšit atraktivitu regionální železniční dopravy a současně reagovat na výzvy udržitelnosti a bezbariérového přístupu,“ uvedl Christophe Genoud, vedoucí osobní dopravy TPC.

foto: www.stadlerrail.com
zdroj: tisková zpráva