Historická alpská železnice Mont-Blanc Express čeká modernizace. Společnost Stadler předala první ze sedmi nových úzkorozchodných vlaků, které od poloviny roku 2026 zlepší komfort cestujících mezi švýcarským Martigny a francouzským St-Gervais-les-Bains.
Společnost Stadler předala první z celkem sedmi vlaků typu Beh 4/8 provozovatelům Transports de Martigny et Régions (TMR) a francouzským státním drahám SNCF. Nové úzkorozchodné jednotky vyrobené v Bussnangu budou od poloviny roku 2026 postupně nasazeny na trasu Mont-Blanc Express mezi Martigny a St-Gervais-les-Bains. Celková hodnota zakázky činí 76 milionů švýcarských franků.
Vlak byl z výrobního závodu dopraven po železnici do Martigny pomocí speciálního nízkoložného vozu. Zde byl přeložen na kamion a přepraven na úzkorozchodnou trať. Následně bude ve vozovně TMR ve Vernayaz připraven k uvedení do provozu a k procesu schvalování pro provoz na švýcarské i francouzské železniční síti.
Nové jednotky nabízejí komfortní interiér, velká panoramatická okna a především možnost modulárního spojování do vícenásobných jednotek, čímž se v obdobích vysoké poptávky zvýší přepravní kapacita.
Vlak je vybaven technologií pro kombinovaný provoz na ozubnicových a adhezních tratích, včetně možnosti dvojité trakce na ozubnicových úsecích. Dále splňuje požadavky švýcarského zákona o bezbariérovosti (BehiG) a nabízí plynulý nástup i pro osoby se sníženou pohyblivostí.

Z hlediska energetické efektivity jsou jednotky vybaveny moderními systémy řízení spotřeby, které mimo jiné rekuperují brzdnou energii zpět do sítě. Klimatizační systém i další vybavení splňují nejvyšší ekologické standardy.
Modernizace flotily je součástí veřejné dopravní strategie v oblasti Mont Blancu a projekt je financován Švýcarskou konfederací, kantonem Valais a francouzským regionem Auvergne-Rhône-Alpes. Všechny nové vlaky budou dodány do podzimu 2025.
„Jsme potěšeni, že našimi vlaky přispíváme ke zvýšení komfortu cestujících na této spektakulární alpské trati. Nové jednotky představují závazek k modernímu, ekologickému cestování, přeshraniční spolupráci i technologickým inovacím v alpském prostoru,“ uvedl Frédéric Evequoz, obchodní manažer pro zakázková vozidla ve Stadleru.
Mont-Blanc Express spojuje už více než sto let švýcarské Martigny s francouzským St-Gervais-les-Bains. Trať provozuje na švýcarské straně TMR až po hranici v Le Châtelard, ve Francii pak její provoz zajišťuje společnost SNCF.
Úvodní foto: www.stadlerrail.com
Zdroj: tisková zpráva